Saturday, May 21, 2011

Politik Gerakan Islam

Saudara-saudara yang saya kasihi semuanya,

Ramai orang berpendapat bahawa tidak menguasai dua pertiga kerusi di Parlimen adalah tidak bagus kerana keputusan tidak dapat dicapai dengan cepat dan segala perancangan parti pemerintah akan tergendala disebabkan tentangan dari partai pembangkang.

Sebenarnya, mempunyai parti pembangkang yang kuat adalah bagus kepada system demokrasi sesebuah Negara. Parti pembangkang yang kuat akan bertindak sebagai penyaring kedua kepada keputusan-keputusan kerajaan, dan ini adalah baik. Perbincangan akan menjadi lebih panjang dan keputusan yang diambil akan menjadii lebih tepat dan berkesan. Mempunyai pembangkang yang jumlahnya kecil akan menjadikan Partai Pemerintah tidak mempunyai “check and balance” yang baik dalam membuat keputusan. Unsur penyelewengan dan integrity akan menjadi kuat jika parti pemerintah diberi mandate yang terlalu besar untuk: membuat dan meluluskan dasar.

Keadaan ini hanya akan menjadi benar jika suasana politik dan iklim politik sesebuah Negara adalah matang. Kesemua partai-partai politik di sesebuah Negara mengamalkan politik permuafakatan. Namun ini tidak terjadi di Malaysia. Partai politik di Malaysia masih lagi mengamalkan politik kebudak-budakan, politik permusuhan, dan politik yang tidak matang. Dalam suasana politik yang sebegini tidak matang, memanglah partai-partainya akan merasa tidak selesa jika ada partai yang menjadi pencabar utama mereka.

Di Malaysia, saya Nampak hanya stau partai sahaja yang menonjolkan sifat matang dan paling berhemah tinggi, iaitu PAS. Lihat sahaja isu UG, PAS yang mencadangkannya meluhat kepada keperluan orang melayu untuk mengekalkan kuasa politik mereka. Cadangan ini diberikan walaupun PAS sedar, cadangannya itu akan menimbulkan kegusaran di kalangan partai-partai dalam PR. Ini hanya satu contoh kecil, banyak lagi contoh-contoh lain.

No comments:

Post a Comment