Monday, September 9, 2013

Memahami Isu "Condusiveness" Dalam Islam

Teman-teman yang saya kasihi semuanya,

Perbincangan antara saya dengan si nasionalis berlangsung beberapa kali, secara maya. Agak menarik pendirian beliau di mana beliau mengaku beriman terhadap kesyumulan Islam (dengan pengertian syumul yang agak asing dari pengertian syumul yang kita semua yakini), cuma meletakkan kesalahan terhadap kegagalan perlaksanaan Sistem Hidup Islam di Malaysia ini di atas kekangan suasana/realiti zaman. Dengan kata lain, beliau berpendapat, Ya, Islam itu syumul, namun terdapat beberapa maslahah tertentu yang menyebabkan perlaksanaannya tidak dapat dijalankan sepenuhnya. Suasana belum kondusif untuk Islam dilaksanakan secara menyeluruh. Tunggu dulu, bila dah betul-betul kondusif nanti, insyaAllah, Malaysia akan melaksanakan sistem-sistem hidup Islam tersebut.

Apa maksud kondusif mengikut pemahaman si nasionalis ini? Dan apa pula maksud kondusif bagi Islam? Adakah definisi keduanya adalah sama atau berbeza?

Definisi Kondusif bagi Si Nasionalis
Kondusif bagi si nasionalis merujuk kepada perkara yang bersifat di permukaan. Suasana kondusif itu membawa maksud, manusia dah jadi baik, tak tinggal solat, wujud manusia-manusia yang baik-baik dan soleh. Untuk menunggu generasi manusia soleh ini lahir, ia memerlukan masa dan usaha. Tunggulaaaaa. Usaha-usaha berterusan untuk melahirkan golongan yang soleh ini telahpun dijalankan oleh pihak kerajaan secara berkala melalui jentera kerajaan - IKIM, JAKIM, Perkim, dll dan juga melalui NGO-NGO- ABIM, JIM, Jamaah Tabligh, dll. Usaha murni ini pelru disokong oleh PAS untuk mewujudkan suasana kondusif tadi.

Selain itu, istilah kondusif bagi beliau juga membawa maksud ekonomikal. Ini bererti, Malaysia perlu maju dahulu, semua orang perlu cukup duit dahulu, tiada lagi goolongan muslim yang faqir. Hah, setelah ekonomi dah maju, perdapatan per kapita mencapai tahap USD15,000, maka kat situ barulah suasana dah kondusif untuk Islam dilaksanakan secara kaffah.

Definisi Kondusif bagi Islam
Kondusif bagi Islam bermaksud kesemua sistem-sistem hidup manusia telah diislamkan. Suasana kondusif atau tak kondusif ini bergantung pada sistem hidup yang dijalani manusia. Manusia akan jadi baik dan hanya akan jadi baik jika kesemua sistem-sistem hidup manusia mengikuti acuan Islam. Itu fakta. Manusia tak mungkin menjadi baik hanya dengan semangat dan azam. Bayangkan Encik Shahnan contohnya, berazam untuk menjadi seorang manusia yang baik, tapi pada masa yang sama Sistem Hiburannya masih mengekalkan sistem hiburan hedonisme dengan pakaian menjolok mata, sistem sosialnya berasaskan nilai material, sistem perundangannya hanya mengenakan denda RM4000 untuk berzina. Adakah En. Shahnan mampu menahan segala macam pancaroba yang mengelilingi dirinya setiap jam setiap hari? Tak mungin! Beliau akan tertewas.

Condusiveness hanya akan wujud jika seluruh sistem-sistem hidup lain dah mengikut acuan Islam. Bila semuanya dah mengikut acuan Islam, maka keadaan adalah kondusif untuk Hudud dilaksanakan. Selagi sistem-sistem hidup lain belum mengikut acuan ugama, selagi itulah keadaan kondusif tersebut tidak akan wujud.

No comments:

Post a Comment