Monday, September 9, 2013

Memahami Pemikiran Si Nasionalis


Sahabat-sahabat seugama yang saya kasihi,

Saya berasa sangat bertuah sejak akhir-akhir ini kerana saya diberi kesempatan untuk berhujjah dengan seorang sahabat yang berugama Islam mengenai konsep Islam sebagai Model Bernegara. Beliau adalah seorang manusia yang sangat taksub kepada fahaman nasionalisme dan penyokong tegar Parti nasionalis di Malaysia, UMNO. Dan seperti kebanyakan penganut idelogi nasionalisme kebangsaan yang lainnya, beliau sangat menentang penubuhan sebuah Negara yang berasaskan ugama.

Sepanjang perdebatan saya dengan beliau, hujjah terhadap penentangan beliau terhadap perjuangan Gerakan Islam di Malaysia adalah bersandarkan kepada dua hujjah utama:

1.       Malaysia pada hakikatnya telahpun menjadi sebuah Negara Islam dan pendokong Gerakan Islamlah yang sebenarnya silap faham terhadap istilah “Negara Islam”.

2.       Ya, si nasionalis ini beriman bahawa Islam adalah syumul. Beliau beriman dan beriktiqad dengannya. Itu tidak dinafikan. Namun terdapat beberapa maslahah tertentu di zaman moden ini yang menyebabkan beberapa system hidup Islam lebih baik untuk “ditangguh dahulu” perlaksanaannya.

Hujjah Pertama

Si nasionalis ini berhujjah bahawa apa yang diperjuangkan oleh pendokong Gerakan Islam adalah bersifat “euphoria” dan pendokong Gerakan Islam ini telah di “disillusioned by the rhetorics of the Islamic State”. Si nasionalis ini berpendapat, niat “suci murni” pendokong Gerakan Islam ini untuk menubuhkan sebuah Negara yang melaksanakan system hidup Islam sepenuhnya, sebenarnya tidak wujud! “Negara” yang diidamkan oleh pendokong Gerakan Islam ini sebenarnya tidak wujud dalam ugama mereka. Pendokong Gerakan Islam ini, pada pendapat beliau, memperjuangkan perkara yang tidak wujud dalam ugama dan mengada-ngada benda yang tiada dalam ugama!

Si nasionalis ini berhujjah, golongan Gerakan Islam sibuk berkokok tentang kononnya the so-called “Negara Islam” di mana Negara ini akan melaksanakan sepenuhnya seluruh system hidup Islam – system perundangan, system ekonomi, system social, system pendidikan, system hiburan, etcetera sebenarnya adalah golongan yang tersalah faham dalam ugama.

Ya, dari sudut system perundangan, beliau mengakui bahawa Islam memang mempunyai sistemnya sendiri yang dinamakan Hudud, ta’zir dan Qisas. Dan dari sudut ibadahnya juga, Islam turut memiliki set ritual bagaimana seseorang manusia harus meraikan Tuhannya. Selain dari dua system hidup ini, bagi beliau, Islam tidak menggariskan apa-apa panduan bagi manusia. Contohnya – system pendidikan, si nasionalis ini berpandangan bahawa there’s no such thing as Islamic education System. Islam hanya mempunyai beberapa garis panduan yang berbentuk “etika” untuk belajar – menghormati guru, belajar tajwid, bersungguh-sungguh mendalami ilmu  dan sebagainya. Maknanya, “Sistem” bagaimana manusia harus belajar tidak pernah ditentukan oleh Tuhan, yang ada hanyalah beberapa “adab” untuk belajar. Dengan makna lain juga, manusia bebas memilih mana-mana “model” pembelajaran yang dirasakan sesuai dan “model” itu haruslah diterapkan nilai-nilai Islam didalamnya – menghormati guru, diselit pembelajaran KAFA di sana sini, bersolat Hajat untuk menghadapi peperiksaan dan sebagainya. Itu sahaja. “Sistem” pendidikan menurut acuan Islam adalah tidak wujud sama sekali dalam ugama.

Selain dari dua “Sistem Hidup” ini (Sistem Ibadah dan Sistem Perundangan) Islam tidak menetapkan sebarang “model” bagi system-sistem hidup yang lain. Bagi beliau, manusia diberikan otak untuk berfikir apakah cara hidup yang sesuai untuk mereka jalani. Nak berniaga – hah Allah kan bagi otak, fikirkanlah sendiri system ekonomi yang bagaimana harus diamalkan untuk kesejahteraan umat, ASALKAN, solat jangan tinggal, puasa jangan culas, zakat jangan miss dan Haji kena pergi. Itu sahaja. Bila lengkap 5 benda tu, lengkapkanlah Islam kamu.

Dan si nasionalis ini percaya bahawa there’s no such thing as “categorizing” in Islam. Oh kamu nasionalis, kamu pula liberalist, kamu tuh pragmatis, dan kami adalah Islam tulin. Tak wujud! Bentak beliau. Yang wujud hanyalah Islam, satu ummah. “Jangan tuduh kami nasionalis!” bentak beliau. “Kami juga solat, pergi Haji, berwuduk…malah kami tak pernah meninggalkan qiyamullail dan puasa sunat Isnin Khamis berbanding kamu. Kami bukanlah nak mendabik dada tapi kalau nak dibandingkan, kami lebih wara’ berbanding kamu yang kononnya mengaku pejuang “Gerakan Islam”” – kata beliau lagi. Perbuatan kamu yang meletakkan label “nasionalis-sekularis-pragmatis-dll” itulah yang memecah belahkan umat. Begitulah lebih kurang pemahaman beliau.

Si nasionalis ini beriman bahawa Islam itu “Syumul”. Tapi konsep “syumul” bagi beliau adalah berlainan dengan apa yang kita semua fahami. “Syumul” bagi beliau bukanlah bermaksud Islam itu punyai modelnya sendiri dalam segenap segi kehidupan manusia, tapi “syumul” bagi beliau bermaksud Islam punyai nilai-nilai yang universal untuk segenap segi kehidupan manusia. Contohnya, bila dibincang tentang system ekonomi, syumul di sini bukanlah membawa makna bahawa Islam mempunyai satu “model” khas bagaimana seorang manusia harus berekonomi, tapi ianya membawa maksud Islam punyai nilai-nilai yang bersifat universal yang boleh diterapkan dalam system ekonomi manusia seperti – amanah, jujur, telus dan sebagainya. Itulah maksud “syumul” dalam Islam bagi si nasionalis ini. Dengan kata lain juga, Manusia bebas untuk mengamalkan system ekonomi kapitalisme, Cuma nilai-nilai Islam tadi wajib diterapkan. Iaitu, Sistem Ekonomi kapitalis, tapi kita kenalah jujur, amanah, jangan menindas, kena bayar zakat, sadaqah jangan lupa, dan sebagainya. – Inilah Sistem Ekonomi Islam bagi beliau, kalaupun istilah itu wujud.

 

Hujjah Kedua

Si nasionalis ini beriman bahawa Islam itu syumul, itu tidak dinafikan. Namun, beliau berpendapat terdapat beberapa maslahah tertentu, terutamanya di abad ke-21 ini, yang menyebabkan beberapa Sistem Hidup Islam harus di tangguhkan perlaksanaannya.  Islam harus “fleksibel” dengan perubahan zaman.

Ini ditambah pula, terdapat beberapa perkara yang “tidak dijelaskan” dengan sempurna oleh Islam, seperti system perhambaan. Sehingga ke hari ini, tiada ayat yang jelas yang mengatakan bahawa Sistem perhambaan itu telah diharamkan di dalam Islam. “Kekurangan” sebegini menyebabkan agak sukar untuk “Islam sebagai Model Bernegara” itu dilaksanakan sepenuhnya. Isu “system perhambaan” yang telah diterima sebulat suara oleh masyarakat antarabangsa sebegai system rimba itupun tidak mampu ditangani secara jelas oleh Islam, apatahlagi nak dijadikan model bernegara! Hujjah beliau.

Bagi si nasionalis ini, muslim harus bersifat terbuka dan menerima kenyataan bahawa terdapat beberapa ketetapan yang digariskan di dalam system hidup Islam tidak lagi praktikal untuk diamalkan. Mengambil contoh Hudud (Sistem perundangan Islam), kata beliau, mana mungkin wujud 4 saksi manusia yang menyaksikan sendiri kejadian zina. Dah la “menyaksikan”, 4 saksi itu pula kenalah manusia yang adil dan tidak fasiq. Beliau bukanlah nak kata Hudud ini tidak realistic atau apa, cuma kita kena terima hakikat bahawa dunia dah berubah di mana manusia dah menjadi fasiq dan bergelumang dengan dosa seharian. Itu hakikat samada kita suka atau tidak. Jadi, Hudud, mungkin boleh ditangguhkan dahulu. Didik dulu masyarakat sedikit demi sedikit. Biar suasana menjadi kondusif untuk Hudud dilaksanakan. Begitulah pandangan beliau.

Beliau menegaskan beliau tidak menolak Hudud. Tapi terdapat banyak perkara yang harus dijelaskan dengan sempurna oleh pakar-pakar perundangan Islam tentang Hudud ini. Saksi yang adil, penggunaan teknologi maklumat sebagai saksi, hukum bughah, penetapan umur baligh bagi gadis bagi hukuman zina, dan banyak lagi persoalan-persoalan lain yang seakan “gagal” dijelaskan dengan sempurna oleh Islam. Bagaimanakah kita akan laksanakan satu system yang belum teruji malah punyai beberapa perkara yang “gagal dijelaskan” dengan baik? Soal beliau. Lagipun, system perundangan sedia ada ini juga ada memperuntukan ruang untuk Islam berperundangan. Undang-undang keluarga Islam, kewujudan mahkamah syariah adalah contoh di mana Malaysia mengiktiraf Sistem Perundangan Islam. Namun untuk menyaksikan Islam “beraksi” sebagai Sistem Perundangan perdana, mungkin memerlukan perbincangan lanjut. Begitulah kata beliau.

No comments:

Post a Comment