Monday, April 9, 2012

Cara Hidup Islam (Kedua)

Kamu semua,

Saya ingin menyambung tulisan pertama saya berkenaan "Cara Hidup Islam" sebelum ini. Cara hidup ini nampaknya dicabar, samada secara langsung atau tidak, oleh Y. Bhg. Tun Mahathir, bekas Perdana menteri Malaysia ke-empat.

Y. Bhg. Tun mempunyai 2 hujjah utama dalam sesi penghujahannya:

Pertama
Betulkah cara hidup islam itu begitu sepertimana yang diterangkan oleh sder? Adakah sder sendiri berada di zaman Rasulullah dan melihat sendiri cara hidup tersebut? Atau cara hidup yang diperjuangkan oleh sder itu hanyalah tafsiran sder sendiri yang tidak semestinya tepat sepertimana yang diajarkan oleh Rasulullah. Y. Bhg. Tun mengenali ajaran Rasulullah sebagai ajaran yang cukup berkompromi, bertoleransi, menolak paksaan, dan memerdekakan fungsi otak manusia, sementara sder mengenali ajaran Rasulullah sebagai satu ajaran yang wajib diikuti, tiada alternatif, patuh, dan taat.

Kedua
Hujjah kedua Y. Bhg. Tun adalah, jikapun sder berkata cara hidup Islam adalah mengikuti acuan Islam dalam segenap segi kehidupan, itulahpun yang ada di Malaysia ini! Kita dahpun menuruti Islam dalam segenap segi kehidupan. Y. Bhg. Tun berhujjah - Malaysia dah ada KAFA (Sistem Pendidikan Islam), Malaysia dah ada Raihan dan Rabbani (Sistem Hiburan Islam), Malaysia dah ada Undang-undang Syariah (Sistem Perundangan Islam), Malaysia dah ada Sistem Perbankan Islam (Sistem Ekonomi Islam). Kita dah pun Islam! Begitulah bunyi tegas hujjah kedua Y. Bhg. Tun.

Kamu semua,
Sebelum saya menjawab hujjah-hujjah Y. Bhg. Tun, izinkan saya memberikan sedikit latarbelakang berkenaan Islam yang saya kenali.

Pertamanya kita semua kena faham, apabila kita sebut "Islam" - itu tidak merujuk kepada solat dan puasa sahaja. Ini asas pemahaman kita. Islam adalah satu cara hidup. Islam adalah satu jenis sistem hidup. Nasionalisme Kebangsaan mempunyai sistem hidupnya menurut acuannya sendiri. Komunisme mempunyai sistem hidup menurut acuannya sendiri. Sekularisme mempunyai sistem hidup menurut acuannya sendiri. Dan Islam juga mempunyai sistem hidup menurut acuannya sendiri.

Jadi, kita kena faham bahawa apabila kita sebut "Islam", itu bermakna kita merujuk kepada "cara hidup Islam" yang merangkumi sistem beribadahnya (solat, haji, puasa), sistem hiburannya, sistem perundangannya (hudud), sistem pendidikannya, sistem sosialnya, dan seterusnya. Seseorang itu hanya boleh dicop sebagai muslim jika ia mengamalkan cara hidup islam. Faham? Ok, itu asasnya.

Jawapan saya untuk hujjah Y. Bhg. Tun akan saya nukilkan dalam posting saya yang seterusnya berdasarkan pemahaman asas bahawa Islam itu merupakan satu cara hidup dan bukannya hanya suatu ugama beritualkan acara-acara keugamaan semata-mata.

No comments:

Post a Comment