Monday, April 9, 2012

Cara Hidup Islam

Saudara-saudara sekalian,

Agak lama juga saya tidak menulis. terlalu sibuk dengan tugas harian yang senantiasa tidak berpenghujung. Apapun, saya terbaca tulisan oleh Y. Bhg. Tun Mahathir yang merupakan respons terhadap tulisan seorang pelajar Malaysia yang masih lagi belajar di Jordan kalau tidak salah saya.

Perbincangan mereka lebih banyak berkisar tentang Hudud, samada hukuman Hudud yang kita kenali kini benar-benar begitu hukumannya atau terdapat tafsiran yang salah oleh beberapa perawi hadis. Apakah Al-Quran sebenarnya memberikan kelonggaran-kelonggaran tertentu dan betulkah hadis-hadis mengenai hukuman Hudud yang nampaknya begitu keras, tegas, dan tanpa kompromi itu? Begitulah lebih kurang hujjah Y. Bhg. Tun Mahathir.

Pada saya, soalbagaimana rupa bentuk hukuman hudud itu hanyalah soal teknikal sahaja. Biarlah kita serahkan soal teknikal tersebut kepada ahli feqah yang mahir tentangnya. Lebih penting dari itu adalah "will" kita untuk menerima dan terus menerima "cara hidup Islam", yang termasuk salah satu daripadanya adalah cara hidup perundangan Islam atau Hudud.

Kepada Y. Bhg. Tun yang saya hormati, sebenarnya Hudud hanyalah salah satu dari cara hidup Islam tadi. Hudud hanyalah 0.01% dari cara hidup Islam yang diperjuangkan oleh Gerakan islam di seluruh dunia, termasuk PAS. Di dalam Islam, terdapat banyak lagi cara hidup-cara hidup lain yang wajib kita mengikutinya dengan patuh, termasuklah cara berpendidikan (sistem pendidikan), cara hidup berekonomi (sistem ekonomi Islam), cara hidup berhibur (sistem hiburan Islam) dan seterusnya.

Lanjutan daripada itu, ianya bukan sangat tentang "bagaimana teknikalnya" tapi ia lebih merupakan "saya patuh, walau bagaimanapun teknikalnya".

Selepas itu, timbul satu polemik yang sangat sukar untuk dirungkaikan, iaitu tentang "saya sudahpun Islam, cara hidup saya sudahpun Islam". Y. Bhg. Tun menyatakan bahawa beliau bersolat (sistem ibadah Islam), beliau menghantar anak cucunya ke KAFA (sistem pendidikan Islam), beliau mendengar lagu-lagu Maher Zaen (sistem hiburan Islam), beliau menolak riba dan mempromosi sistem perbankan islam (sistem ekonomi islam)...nah! Tak islam lagikah cara hidup saya? Tanya Y. Bhg. Tun.

Saudara-saudara semua,
Sesungguhnya cara hidup Islam itu ianya merupakan satu sistem yang lengkap dan berintegarsi antara satu sama lain. Sistem Perundangan islam tanpa Sistem hiburan Islam, maka hancurlah sistem tersebut. Sistem Hiburan Islam tanpa Sistem Pendidikan islam, maka hancurlah sistem tersebut. Sistem pendidikan Islam tanpa Sistem ekonomi Islam, maka hancurlah sistem tersebut. Ianya berkait rapat antara sau sistem hidup dengan satu sistem hidup yang lain. maka, keseluruhan sistem hidup Islam tadi hendaklah dilaksanakan secara syumul, menyeluruh tanpa boleh dipilih-pilih atau mempunyai alternatif lain atau sistem hidup islam merupama alternatif sistem sedia ada. Tak boleh begitu! Islam hanya akan memancarkan keberkesanan hidup untuk umat manusia jika kita menerimanya secara kaffah, atau menyeluruh tanpa perlu memilih idelogi lain. Sistem hidup Islam yang menyeluruh inilah yang dinamakan Negara Islam/Negara Berkebajikan. dan negara jenis inilah yang diperjuangkan oleh Gerakan Islam di seluruh dunia, termasuk PAS.

No comments:

Post a Comment