Tuesday, April 10, 2012

Cara Hidup Islam (Keempat)

Jawapan Kepada Hujjah Kedua Y. Bhg. Tun Mahathir

Sahabat-sahabat sekalian,
Hujjah kedua Y. Bhg. Tun adalah lebih kuat berbanding hujjah pertama beliau. Hujjah kedua beliau saya ringkaskan berbunyi "Malaysia telahpun menjadu sebuah Negara Islam. Malaysia dah ada Sistem Pendidikan Islam, Sistem Perundangan Islam (undang-undang syariah), Sistem hiburan Islam, dan kesemua sistem-sistem hidup di bawah acuan Islam".

Ada dua konsep di sini yang perlu kita fahami untuk menjawab hujjah kedua Y. Bhg. Tun tersebut. Pertama konsep "Syumul" dan kedua adalah konsep "Wasatiyyah".

Apa maksud syumul? Syumul bermaksud komprehensif, menyeluruh, berintegrasi, dan UTAMA. Perhatikan perkataan UTAMA yang saya caps lock kan di atas. Utama di sini membawa maksud sistem tersebut adalah sistem perdana, mala ianya adalah satu-satunya sistem yang digunapakai. Utama di sini tidak bermaksud "Nak secularism pun kita ada, atau nak alternatif sistem islam pun kita ada. Pilihlah yang mana awak suka, mana-mana pun takapa...jawablah sendiri di hadapan Allah". Tidak! Utama di sini bermaksud, cara hidup di sesebuah negara itu hanya mengandungi sistem hidup acuan Islam sahaja, takde sistem hidup yang lain (kecuali untuk kegunaan golongan non-muslim). Itu pertama.

Keduanya adalah konsep wasatiyyah. Apa maksud wasatiyyah. dari segi perkataan, wasatiyyah bermaksud di tengah-tengah. Ia juga membawa maksud bersederhana, tidak keterlaluan. Konsep wasatiyyah ini sebenarnya telah lama disalahgunakan oleh golongan nasionalis untuk menghalalkan yang haram di sisi Allah. Mereka berkata tak mengapa kita tolak Hudud kerana masyarakat belum bersedia, kita jangan keterlalauan dalam pendekatan kita, kita kena berwasatiyyah. Tak mengapa tak tutup aurat kerana kita tidak boleh memaksa, kita kena berwasatiyyah, tidak terlalu tegas dan tidak pula terlalu longgar. Percayalah wahai sahabat-sahabat sekalian, ini adalah pemahaman terhadap konsep wasatiyyah yang salah. Wasatiyyah tidak bermaksud tidak keterlaluan dalam mentaati perintah Allah. Kita semua kena bersifat keterlaluan dalam mentatati perintah Allah dengan sepenuh jiwa.

Saudara-saudara sekalian,
Malaysia adalah sbeuah negara nasionalis yang berteraskan fahaman sekularisme yang berkebetulan berugama Islam. Mereka menerima sistem ibadah Islam tapi memberikan pilihan (dalam sesetengah keadaan, menolak) sistem-sistem hidup yang lain. Mereka ini adalah nasionalis yang memerintah Islam. sedangkan Islam adalah ugama yang memerintah, bukan diperintah.

No comments:

Post a Comment