Jawapan Kepada Hujjah Kedua Y. Bhg. Tun Mahathir
Sahabat-sahabat sekalian,
Hujjah kedua Y. Bhg. Tun adalah lebih kuat berbanding hujjah pertama beliau. Hujjah kedua beliau saya ringkaskan berbunyi "Malaysia telahpun menjadu sebuah Negara Islam. Malaysia dah ada Sistem Pendidikan Islam, Sistem Perundangan Islam (undang-undang syariah), Sistem hiburan Islam, dan kesemua sistem-sistem hidup di bawah acuan Islam".
Ada dua konsep di sini yang perlu kita fahami untuk menjawab hujjah kedua Y. Bhg. Tun tersebut. Pertama konsep "Syumul" dan kedua adalah konsep "Wasatiyyah".
Apa maksud syumul? Syumul bermaksud komprehensif, menyeluruh, berintegrasi, dan UTAMA. Perhatikan perkataan UTAMA yang saya caps lock kan di atas. Utama di sini membawa maksud sistem tersebut adalah sistem perdana, mala ianya adalah satu-satunya sistem yang digunapakai. Utama di sini tidak bermaksud "Nak secularism pun kita ada, atau nak alternatif sistem islam pun kita ada. Pilihlah yang mana awak suka, mana-mana pun takapa...jawablah sendiri di hadapan Allah". Tidak! Utama di sini bermaksud, cara hidup di sesebuah negara itu hanya mengandungi sistem hidup acuan Islam sahaja, takde sistem hidup yang lain (kecuali untuk kegunaan golongan non-muslim). Itu pertama.
Keduanya adalah konsep wasatiyyah. Apa maksud wasatiyyah. dari segi perkataan, wasatiyyah bermaksud di tengah-tengah. Ia juga membawa maksud bersederhana, tidak keterlaluan. Konsep wasatiyyah ini sebenarnya telah lama disalahgunakan oleh golongan nasionalis untuk menghalalkan yang haram di sisi Allah. Mereka berkata tak mengapa kita tolak Hudud kerana masyarakat belum bersedia, kita jangan keterlalauan dalam pendekatan kita, kita kena berwasatiyyah. Tak mengapa tak tutup aurat kerana kita tidak boleh memaksa, kita kena berwasatiyyah, tidak terlalu tegas dan tidak pula terlalu longgar. Percayalah wahai sahabat-sahabat sekalian, ini adalah pemahaman terhadap konsep wasatiyyah yang salah. Wasatiyyah tidak bermaksud tidak keterlaluan dalam mentaati perintah Allah. Kita semua kena bersifat keterlaluan dalam mentatati perintah Allah dengan sepenuh jiwa.
Saudara-saudara sekalian,
Malaysia adalah sbeuah negara nasionalis yang berteraskan fahaman sekularisme yang berkebetulan berugama Islam. Mereka menerima sistem ibadah Islam tapi memberikan pilihan (dalam sesetengah keadaan, menolak) sistem-sistem hidup yang lain. Mereka ini adalah nasionalis yang memerintah Islam. sedangkan Islam adalah ugama yang memerintah, bukan diperintah.
Tuesday, April 10, 2012
Monday, April 9, 2012
Cara Hidup Islam (Ketiga)
Jawapan Kepada Hujjah Pertama Y. Bhg. Tun Mahathir
Saudara-saudara semua,
Dulu, saya selalu dengar President George Bush Junior mewajarkan "war on terrorism" dengan berkata "Those Islamic terrorists want to replace our way of life with theirs". Lantas beliau mengagung-agungkan "cara hidup secularism" dengan menyatakan inilah cara hidup yang terbaik, cara hidup yang memberi peluang kepada semua manusia untuk maju, cara hidup yang progresif, yang memberi pulangan kepada yang berusaha dan tidak memberikan apa-apa kepada yang malas. AMericans sebenarnya masih lagi kebingungan, mengapa Islam (kononnya) menolak cara hidup secularisme barat yang sangat baik ini.
Saudara-saudara semua,
Saya sangat faham mengapa Y. Bhg. Tun menggunakan hujjah sebegitu. Beliau mahu mewajarkan cara hidup yang diamalkan oleh UMNO melalui ideologi nasionalisme kebangsaan sekarang dengan mengatakan "inilah cara hidup Islam yang sebenarnya".
Sebenarnya, mengenalpasti "cara hidup islam yang sebenar" tidaklah sukar kerana cara hidup ini telah diperincikan oleh ramai ulama'-ulama' berwibawa Islam, baik di zaman dahulu ataupun kontemporari. Menjawab soalan "adakah cara hidup yang diamalkan di bawah idelogi nasionalisme kebangsaan tajaan UMNO kini menepati cara hidup islam atau tidak?" tidaklah sukar kerana garis panduan yang diberi oleh ulama'-ulama' berwibawa adalah jelas dan terang. Hudud, sistem hiburan islam, sistem pendidikan islam, sistem eknomi islam - semua ini adalah jelas dan terang.
Masalah dengan Y. Bhg. Tun adalah beliau cuba menafikan kewibawaan ulama'-ulama' ini menafsirkan cara hidup Islam tadi. "Betulkah Hudud (cara hidup perundangan Islam) begitu seperti yang dinyatakan oleh Sayyid Qutb? Betulkah muamalah (cara hidup berekonomi Islam) begitu seperti yang diterangkan oleh Ibnu-Khaldun? Betulkah sistem hiburan Islam (cara hidup hiburan dalam Islam) begitu seperti yang diterangkan oleh Al-Ghazali? Betulkah sistem siasah (cara berpolitik dalam Islam) begitu seperti yang diterangkan oleh Al-Qardawi? Adakah mereka-mereka ini hidup sezaman dengan Nabi dan belajar sendiri dengan Nabi cara-cara hidup ini semua?" Begitulah bunyi soalan-soalan peringkat dasar yang ditanya oleh Y. Bhg. Tun.
Saudara-saudara semua,
Mengapa kedudukan ulama' dipandang tinggi dalam Islam? Ulama' diberi kedudukan yang sangat mulia dalam Islam kerana mereka memegang amanah Allah untuk berkata benar, untuk menyampaikan ajaran Tuhan. Mereka ini diberi kepercayaan oleh Tuhan untuk menyampaikan ugama. Kedudukan mereka tersangat penting kerana tiada seorang manusia pun akan tahu samada mereka berbohong atau tidak. Mereka boleh saja berkata "ini adalah arahan dari Tuhan, maka kamu semua kena ikut". Mereka berkuasa.
Kerana kedudukan mereka yang sangat berkuasa dalam mengaut kepercayaan umat itulah yang menyebabkan mereka ini diberi janji besar oleh Allah. Janji diberi pahaa besar jika amanah dan janji diberi seksa yang berat jika khianat.
Jika Y. Bhg. Tun ingin mencabar kewibawaan mereka-mereka ini semua, maka tiadalah balah antara kita berdua. Terpulanglah kepada Y. Bhg. Tun.
Saudara-saudara semua,
Dulu, saya selalu dengar President George Bush Junior mewajarkan "war on terrorism" dengan berkata "Those Islamic terrorists want to replace our way of life with theirs". Lantas beliau mengagung-agungkan "cara hidup secularism" dengan menyatakan inilah cara hidup yang terbaik, cara hidup yang memberi peluang kepada semua manusia untuk maju, cara hidup yang progresif, yang memberi pulangan kepada yang berusaha dan tidak memberikan apa-apa kepada yang malas. AMericans sebenarnya masih lagi kebingungan, mengapa Islam (kononnya) menolak cara hidup secularisme barat yang sangat baik ini.
Saudara-saudara semua,
Saya sangat faham mengapa Y. Bhg. Tun menggunakan hujjah sebegitu. Beliau mahu mewajarkan cara hidup yang diamalkan oleh UMNO melalui ideologi nasionalisme kebangsaan sekarang dengan mengatakan "inilah cara hidup Islam yang sebenarnya".
Sebenarnya, mengenalpasti "cara hidup islam yang sebenar" tidaklah sukar kerana cara hidup ini telah diperincikan oleh ramai ulama'-ulama' berwibawa Islam, baik di zaman dahulu ataupun kontemporari. Menjawab soalan "adakah cara hidup yang diamalkan di bawah idelogi nasionalisme kebangsaan tajaan UMNO kini menepati cara hidup islam atau tidak?" tidaklah sukar kerana garis panduan yang diberi oleh ulama'-ulama' berwibawa adalah jelas dan terang. Hudud, sistem hiburan islam, sistem pendidikan islam, sistem eknomi islam - semua ini adalah jelas dan terang.
Masalah dengan Y. Bhg. Tun adalah beliau cuba menafikan kewibawaan ulama'-ulama' ini menafsirkan cara hidup Islam tadi. "Betulkah Hudud (cara hidup perundangan Islam) begitu seperti yang dinyatakan oleh Sayyid Qutb? Betulkah muamalah (cara hidup berekonomi Islam) begitu seperti yang diterangkan oleh Ibnu-Khaldun? Betulkah sistem hiburan Islam (cara hidup hiburan dalam Islam) begitu seperti yang diterangkan oleh Al-Ghazali? Betulkah sistem siasah (cara berpolitik dalam Islam) begitu seperti yang diterangkan oleh Al-Qardawi? Adakah mereka-mereka ini hidup sezaman dengan Nabi dan belajar sendiri dengan Nabi cara-cara hidup ini semua?" Begitulah bunyi soalan-soalan peringkat dasar yang ditanya oleh Y. Bhg. Tun.
Saudara-saudara semua,
Mengapa kedudukan ulama' dipandang tinggi dalam Islam? Ulama' diberi kedudukan yang sangat mulia dalam Islam kerana mereka memegang amanah Allah untuk berkata benar, untuk menyampaikan ajaran Tuhan. Mereka ini diberi kepercayaan oleh Tuhan untuk menyampaikan ugama. Kedudukan mereka tersangat penting kerana tiada seorang manusia pun akan tahu samada mereka berbohong atau tidak. Mereka boleh saja berkata "ini adalah arahan dari Tuhan, maka kamu semua kena ikut". Mereka berkuasa.
Kerana kedudukan mereka yang sangat berkuasa dalam mengaut kepercayaan umat itulah yang menyebabkan mereka ini diberi janji besar oleh Allah. Janji diberi pahaa besar jika amanah dan janji diberi seksa yang berat jika khianat.
Jika Y. Bhg. Tun ingin mencabar kewibawaan mereka-mereka ini semua, maka tiadalah balah antara kita berdua. Terpulanglah kepada Y. Bhg. Tun.
Cara Hidup Islam (Kedua)
Kamu semua,
Saya ingin menyambung tulisan pertama saya berkenaan "Cara Hidup Islam" sebelum ini. Cara hidup ini nampaknya dicabar, samada secara langsung atau tidak, oleh Y. Bhg. Tun Mahathir, bekas Perdana menteri Malaysia ke-empat.
Y. Bhg. Tun mempunyai 2 hujjah utama dalam sesi penghujahannya:
Pertama
Betulkah cara hidup islam itu begitu sepertimana yang diterangkan oleh sder? Adakah sder sendiri berada di zaman Rasulullah dan melihat sendiri cara hidup tersebut? Atau cara hidup yang diperjuangkan oleh sder itu hanyalah tafsiran sder sendiri yang tidak semestinya tepat sepertimana yang diajarkan oleh Rasulullah. Y. Bhg. Tun mengenali ajaran Rasulullah sebagai ajaran yang cukup berkompromi, bertoleransi, menolak paksaan, dan memerdekakan fungsi otak manusia, sementara sder mengenali ajaran Rasulullah sebagai satu ajaran yang wajib diikuti, tiada alternatif, patuh, dan taat.
Kedua
Hujjah kedua Y. Bhg. Tun adalah, jikapun sder berkata cara hidup Islam adalah mengikuti acuan Islam dalam segenap segi kehidupan, itulahpun yang ada di Malaysia ini! Kita dahpun menuruti Islam dalam segenap segi kehidupan. Y. Bhg. Tun berhujjah - Malaysia dah ada KAFA (Sistem Pendidikan Islam), Malaysia dah ada Raihan dan Rabbani (Sistem Hiburan Islam), Malaysia dah ada Undang-undang Syariah (Sistem Perundangan Islam), Malaysia dah ada Sistem Perbankan Islam (Sistem Ekonomi Islam). Kita dah pun Islam! Begitulah bunyi tegas hujjah kedua Y. Bhg. Tun.
Kamu semua,
Sebelum saya menjawab hujjah-hujjah Y. Bhg. Tun, izinkan saya memberikan sedikit latarbelakang berkenaan Islam yang saya kenali.
Pertamanya kita semua kena faham, apabila kita sebut "Islam" - itu tidak merujuk kepada solat dan puasa sahaja. Ini asas pemahaman kita. Islam adalah satu cara hidup. Islam adalah satu jenis sistem hidup. Nasionalisme Kebangsaan mempunyai sistem hidupnya menurut acuannya sendiri. Komunisme mempunyai sistem hidup menurut acuannya sendiri. Sekularisme mempunyai sistem hidup menurut acuannya sendiri. Dan Islam juga mempunyai sistem hidup menurut acuannya sendiri.
Jadi, kita kena faham bahawa apabila kita sebut "Islam", itu bermakna kita merujuk kepada "cara hidup Islam" yang merangkumi sistem beribadahnya (solat, haji, puasa), sistem hiburannya, sistem perundangannya (hudud), sistem pendidikannya, sistem sosialnya, dan seterusnya. Seseorang itu hanya boleh dicop sebagai muslim jika ia mengamalkan cara hidup islam. Faham? Ok, itu asasnya.
Jawapan saya untuk hujjah Y. Bhg. Tun akan saya nukilkan dalam posting saya yang seterusnya berdasarkan pemahaman asas bahawa Islam itu merupakan satu cara hidup dan bukannya hanya suatu ugama beritualkan acara-acara keugamaan semata-mata.
Saya ingin menyambung tulisan pertama saya berkenaan "Cara Hidup Islam" sebelum ini. Cara hidup ini nampaknya dicabar, samada secara langsung atau tidak, oleh Y. Bhg. Tun Mahathir, bekas Perdana menteri Malaysia ke-empat.
Y. Bhg. Tun mempunyai 2 hujjah utama dalam sesi penghujahannya:
Pertama
Betulkah cara hidup islam itu begitu sepertimana yang diterangkan oleh sder? Adakah sder sendiri berada di zaman Rasulullah dan melihat sendiri cara hidup tersebut? Atau cara hidup yang diperjuangkan oleh sder itu hanyalah tafsiran sder sendiri yang tidak semestinya tepat sepertimana yang diajarkan oleh Rasulullah. Y. Bhg. Tun mengenali ajaran Rasulullah sebagai ajaran yang cukup berkompromi, bertoleransi, menolak paksaan, dan memerdekakan fungsi otak manusia, sementara sder mengenali ajaran Rasulullah sebagai satu ajaran yang wajib diikuti, tiada alternatif, patuh, dan taat.
Kedua
Hujjah kedua Y. Bhg. Tun adalah, jikapun sder berkata cara hidup Islam adalah mengikuti acuan Islam dalam segenap segi kehidupan, itulahpun yang ada di Malaysia ini! Kita dahpun menuruti Islam dalam segenap segi kehidupan. Y. Bhg. Tun berhujjah - Malaysia dah ada KAFA (Sistem Pendidikan Islam), Malaysia dah ada Raihan dan Rabbani (Sistem Hiburan Islam), Malaysia dah ada Undang-undang Syariah (Sistem Perundangan Islam), Malaysia dah ada Sistem Perbankan Islam (Sistem Ekonomi Islam). Kita dah pun Islam! Begitulah bunyi tegas hujjah kedua Y. Bhg. Tun.
Kamu semua,
Sebelum saya menjawab hujjah-hujjah Y. Bhg. Tun, izinkan saya memberikan sedikit latarbelakang berkenaan Islam yang saya kenali.
Pertamanya kita semua kena faham, apabila kita sebut "Islam" - itu tidak merujuk kepada solat dan puasa sahaja. Ini asas pemahaman kita. Islam adalah satu cara hidup. Islam adalah satu jenis sistem hidup. Nasionalisme Kebangsaan mempunyai sistem hidupnya menurut acuannya sendiri. Komunisme mempunyai sistem hidup menurut acuannya sendiri. Sekularisme mempunyai sistem hidup menurut acuannya sendiri. Dan Islam juga mempunyai sistem hidup menurut acuannya sendiri.
Jadi, kita kena faham bahawa apabila kita sebut "Islam", itu bermakna kita merujuk kepada "cara hidup Islam" yang merangkumi sistem beribadahnya (solat, haji, puasa), sistem hiburannya, sistem perundangannya (hudud), sistem pendidikannya, sistem sosialnya, dan seterusnya. Seseorang itu hanya boleh dicop sebagai muslim jika ia mengamalkan cara hidup islam. Faham? Ok, itu asasnya.
Jawapan saya untuk hujjah Y. Bhg. Tun akan saya nukilkan dalam posting saya yang seterusnya berdasarkan pemahaman asas bahawa Islam itu merupakan satu cara hidup dan bukannya hanya suatu ugama beritualkan acara-acara keugamaan semata-mata.
Cara Hidup Islam
Saudara-saudara sekalian,
Agak lama juga saya tidak menulis. terlalu sibuk dengan tugas harian yang senantiasa tidak berpenghujung. Apapun, saya terbaca tulisan oleh Y. Bhg. Tun Mahathir yang merupakan respons terhadap tulisan seorang pelajar Malaysia yang masih lagi belajar di Jordan kalau tidak salah saya.
Perbincangan mereka lebih banyak berkisar tentang Hudud, samada hukuman Hudud yang kita kenali kini benar-benar begitu hukumannya atau terdapat tafsiran yang salah oleh beberapa perawi hadis. Apakah Al-Quran sebenarnya memberikan kelonggaran-kelonggaran tertentu dan betulkah hadis-hadis mengenai hukuman Hudud yang nampaknya begitu keras, tegas, dan tanpa kompromi itu? Begitulah lebih kurang hujjah Y. Bhg. Tun Mahathir.
Pada saya, soalbagaimana rupa bentuk hukuman hudud itu hanyalah soal teknikal sahaja. Biarlah kita serahkan soal teknikal tersebut kepada ahli feqah yang mahir tentangnya. Lebih penting dari itu adalah "will" kita untuk menerima dan terus menerima "cara hidup Islam", yang termasuk salah satu daripadanya adalah cara hidup perundangan Islam atau Hudud.
Kepada Y. Bhg. Tun yang saya hormati, sebenarnya Hudud hanyalah salah satu dari cara hidup Islam tadi. Hudud hanyalah 0.01% dari cara hidup Islam yang diperjuangkan oleh Gerakan islam di seluruh dunia, termasuk PAS. Di dalam Islam, terdapat banyak lagi cara hidup-cara hidup lain yang wajib kita mengikutinya dengan patuh, termasuklah cara berpendidikan (sistem pendidikan), cara hidup berekonomi (sistem ekonomi Islam), cara hidup berhibur (sistem hiburan Islam) dan seterusnya.
Lanjutan daripada itu, ianya bukan sangat tentang "bagaimana teknikalnya" tapi ia lebih merupakan "saya patuh, walau bagaimanapun teknikalnya".
Selepas itu, timbul satu polemik yang sangat sukar untuk dirungkaikan, iaitu tentang "saya sudahpun Islam, cara hidup saya sudahpun Islam". Y. Bhg. Tun menyatakan bahawa beliau bersolat (sistem ibadah Islam), beliau menghantar anak cucunya ke KAFA (sistem pendidikan Islam), beliau mendengar lagu-lagu Maher Zaen (sistem hiburan Islam), beliau menolak riba dan mempromosi sistem perbankan islam (sistem ekonomi islam)...nah! Tak islam lagikah cara hidup saya? Tanya Y. Bhg. Tun.
Saudara-saudara semua,
Sesungguhnya cara hidup Islam itu ianya merupakan satu sistem yang lengkap dan berintegarsi antara satu sama lain. Sistem Perundangan islam tanpa Sistem hiburan Islam, maka hancurlah sistem tersebut. Sistem Hiburan Islam tanpa Sistem Pendidikan islam, maka hancurlah sistem tersebut. Sistem pendidikan Islam tanpa Sistem ekonomi Islam, maka hancurlah sistem tersebut. Ianya berkait rapat antara sau sistem hidup dengan satu sistem hidup yang lain. maka, keseluruhan sistem hidup Islam tadi hendaklah dilaksanakan secara syumul, menyeluruh tanpa boleh dipilih-pilih atau mempunyai alternatif lain atau sistem hidup islam merupama alternatif sistem sedia ada. Tak boleh begitu! Islam hanya akan memancarkan keberkesanan hidup untuk umat manusia jika kita menerimanya secara kaffah, atau menyeluruh tanpa perlu memilih idelogi lain. Sistem hidup Islam yang menyeluruh inilah yang dinamakan Negara Islam/Negara Berkebajikan. dan negara jenis inilah yang diperjuangkan oleh Gerakan Islam di seluruh dunia, termasuk PAS.
Agak lama juga saya tidak menulis. terlalu sibuk dengan tugas harian yang senantiasa tidak berpenghujung. Apapun, saya terbaca tulisan oleh Y. Bhg. Tun Mahathir yang merupakan respons terhadap tulisan seorang pelajar Malaysia yang masih lagi belajar di Jordan kalau tidak salah saya.
Perbincangan mereka lebih banyak berkisar tentang Hudud, samada hukuman Hudud yang kita kenali kini benar-benar begitu hukumannya atau terdapat tafsiran yang salah oleh beberapa perawi hadis. Apakah Al-Quran sebenarnya memberikan kelonggaran-kelonggaran tertentu dan betulkah hadis-hadis mengenai hukuman Hudud yang nampaknya begitu keras, tegas, dan tanpa kompromi itu? Begitulah lebih kurang hujjah Y. Bhg. Tun Mahathir.
Pada saya, soalbagaimana rupa bentuk hukuman hudud itu hanyalah soal teknikal sahaja. Biarlah kita serahkan soal teknikal tersebut kepada ahli feqah yang mahir tentangnya. Lebih penting dari itu adalah "will" kita untuk menerima dan terus menerima "cara hidup Islam", yang termasuk salah satu daripadanya adalah cara hidup perundangan Islam atau Hudud.
Kepada Y. Bhg. Tun yang saya hormati, sebenarnya Hudud hanyalah salah satu dari cara hidup Islam tadi. Hudud hanyalah 0.01% dari cara hidup Islam yang diperjuangkan oleh Gerakan islam di seluruh dunia, termasuk PAS. Di dalam Islam, terdapat banyak lagi cara hidup-cara hidup lain yang wajib kita mengikutinya dengan patuh, termasuklah cara berpendidikan (sistem pendidikan), cara hidup berekonomi (sistem ekonomi Islam), cara hidup berhibur (sistem hiburan Islam) dan seterusnya.
Lanjutan daripada itu, ianya bukan sangat tentang "bagaimana teknikalnya" tapi ia lebih merupakan "saya patuh, walau bagaimanapun teknikalnya".
Selepas itu, timbul satu polemik yang sangat sukar untuk dirungkaikan, iaitu tentang "saya sudahpun Islam, cara hidup saya sudahpun Islam". Y. Bhg. Tun menyatakan bahawa beliau bersolat (sistem ibadah Islam), beliau menghantar anak cucunya ke KAFA (sistem pendidikan Islam), beliau mendengar lagu-lagu Maher Zaen (sistem hiburan Islam), beliau menolak riba dan mempromosi sistem perbankan islam (sistem ekonomi islam)...nah! Tak islam lagikah cara hidup saya? Tanya Y. Bhg. Tun.
Saudara-saudara semua,
Sesungguhnya cara hidup Islam itu ianya merupakan satu sistem yang lengkap dan berintegarsi antara satu sama lain. Sistem Perundangan islam tanpa Sistem hiburan Islam, maka hancurlah sistem tersebut. Sistem Hiburan Islam tanpa Sistem Pendidikan islam, maka hancurlah sistem tersebut. Sistem pendidikan Islam tanpa Sistem ekonomi Islam, maka hancurlah sistem tersebut. Ianya berkait rapat antara sau sistem hidup dengan satu sistem hidup yang lain. maka, keseluruhan sistem hidup Islam tadi hendaklah dilaksanakan secara syumul, menyeluruh tanpa boleh dipilih-pilih atau mempunyai alternatif lain atau sistem hidup islam merupama alternatif sistem sedia ada. Tak boleh begitu! Islam hanya akan memancarkan keberkesanan hidup untuk umat manusia jika kita menerimanya secara kaffah, atau menyeluruh tanpa perlu memilih idelogi lain. Sistem hidup Islam yang menyeluruh inilah yang dinamakan Negara Islam/Negara Berkebajikan. dan negara jenis inilah yang diperjuangkan oleh Gerakan Islam di seluruh dunia, termasuk PAS.
Monday, November 28, 2011
Kefahaman Menyeluruh Kepada Pendokong Gerakan Nasionalisme Kebangsaan
Saudara-saudara pembaca blog yang saya sayangi semuanya,
Setelah agak lama berbincang, berbahas, dan berdebat dengan beberapa pendokong Gerakan Nasionalisme Kebangsaan di Malaysia, saya mendapati terdapat beberapa kekeliruan di pihak mereka dalam memahami perjuangan Gerakan Islam. Kekeliruan inilah yang menyebabkan mereka menentang dan terus menentang Gerakan Islam dengan keras. Di sini saya cuba senaraikan kekeliruan tersebut satu persatu:
1. Menyangka bahawa kesemua ini hanyalah satu pertandingan politik untuk mendapatkan kuasa, tidak lebih dari itu.
Para pendokong Gerakan Nasionalisme Kebangsaan tidak faham bahawa perjuangan Gerakan Islam adalah kerja ugama. Bagi mereka, Gerakan Islam adalah sama sahaja seperti mereka, sama-sama berebut mahukan kuasa. Itu sahaja. PAS dan UMNO sama sahaja. SOrang guna agama, sorang lagi guna bangsa. Tujuan mereka sama. Itu sahaja yang mereka faham tentang PAS.
Sebenarnya perjuangan PAS adalah lebih dari itu. PAS wujud kerana ugama. PAS wujud kerana dalam Islam ada satu bab khusus tentang sistem bernegara. Musuh PAS bukan UMNO sebenarnya. MUsuh PAS adalah lebih besar dari UMNO dan lebih bertemadun dari UMNO. Musuh PAS adalah ideologi sekularisme yang berakar umbi sejak beratus tahun dulu di Eropah. UMNO hanyalah "budak suruhan" faham sekularisme ini. UMNO tiada apa-apa. Musuh terbesar PAS adalah ideologi yang mengasingkan dan meleraikan Islam kepada bahagian-bahagian tertentu kehidupan manusia.
2. Menyangka bahawa PAS adalah musuh, bukannya Da'ie
Disebabkan PAS masuk politik dan berlawan dengan UMNO, maka UMNO melayan PAS sebagai seorang musuh. Pandangan ini disebabkan oleh kejahilan para pendokong Gerakan Nasionalisme Kebangsaan terhadap konsep "Politik Islam". Politik Islam ni matlamat dia nak ajak orang semua ke arah kebaikan masyarakat secara keseluruhan.
Saya nak beritahu kepada UMNO, kami memusuhi kamu bukan kerana kamu tu UMNO! Bukan! Kami memusuhi kamu kerana ideologi kamu! Sedarlah. Kami sayangkan kamu, kami nakkan kamu menjadi seperti kami. Jika kamu mahukan kuasa, maka ambillah dan memerintahlah sehingga kiamat sekalipun, kami tak kisah. Satu sahaja permintaan kami, terima Islam, nescaya tiada lagi berbalah antara kita.
3. Persepsi terhadap "agamawan"
Bagi para pendokong Gerakan Nasionalisme Kebangsaan, bila disebut "ustaz" maka terbayanglah di mata mereka seorang jejaka yang bekerja dengan JAKIM, berkopiah, dan membaca doa' dalam majlis-majlis rasmi kerajaan. "Ustaz" juga bagi mereka adalah lebai yang mengajar tentang syarat-syarat sah solat di surau-surau dan diberi elaun bulanan oleh Kerajaan. Pendek kata, golongan "ustaz", pada pendapat para pendokong Gerakan Nasionalisme Kebangsaan, adalah golongan lebai yang mahir tentang hukum hakam feqah dalam Islam. Bagi mereka, agamawan tidak sepatutnya membabitkan diri dalam dunia politik kerana itu bukan tempat mereka.
Ini adalah satu pandangan yang salah. Saya nak kita semua ubah pandangan seperti ini. Saya nak setiap kali kita sebut Ustaz, maka terbayanglah seorang anak muda yang hebat, berkarisme, bertali leher dan berkot dan lepasan dari Wharton Business School yang tersohor.
4. Salah faham terhadap konsep dakwah.
Bagi mereka, PAS adalah orang baik-baik. Tugas orang baik-baik sepatutnya menyantuni UMNO dengan senyum dan berhemah, bukannya memusuhi UMNO!
Islam itu tertegak atas dakwah, maka seharusnya PAS berdakwah kepada UMNO, menyantuninya, menjiwainya secara lembut dan santun. Itu adalah dakwah bagi golongan pendokong Gerakan Nasionalisme Kebangsaan. Dakwah bagi mereka adalah apa yang dilakukan oleh Jamaah Tabligh.
Sebenarnya Dakwah adalah lebih besar dari itu. Dakwah adalah agenda dunia Islam. Dakwah matlamatnya adalah menubuhkan sekumpulan manusia yang taat pada Allah dari semua segi hidup, dari konsep bernegara hinggalah kepada urusan harian individu. Cara dan tekniknya? Hah, caranya terpulanglah pada kebijaksanaan Gerakan Islam itu sendiri. Jika dirasakan dengan bersifat keras objektif tersebut boleh dicapai, maka bersifat keraslah ia. Jika dirasakan dengan bersifat lembut objektif itu boleh dicapai, maka bersifat lembutlah ia. Ini soal strategi, bukan dasar.
Setelah agak lama berbincang, berbahas, dan berdebat dengan beberapa pendokong Gerakan Nasionalisme Kebangsaan di Malaysia, saya mendapati terdapat beberapa kekeliruan di pihak mereka dalam memahami perjuangan Gerakan Islam. Kekeliruan inilah yang menyebabkan mereka menentang dan terus menentang Gerakan Islam dengan keras. Di sini saya cuba senaraikan kekeliruan tersebut satu persatu:
1. Menyangka bahawa kesemua ini hanyalah satu pertandingan politik untuk mendapatkan kuasa, tidak lebih dari itu.
Para pendokong Gerakan Nasionalisme Kebangsaan tidak faham bahawa perjuangan Gerakan Islam adalah kerja ugama. Bagi mereka, Gerakan Islam adalah sama sahaja seperti mereka, sama-sama berebut mahukan kuasa. Itu sahaja. PAS dan UMNO sama sahaja. SOrang guna agama, sorang lagi guna bangsa. Tujuan mereka sama. Itu sahaja yang mereka faham tentang PAS.
Sebenarnya perjuangan PAS adalah lebih dari itu. PAS wujud kerana ugama. PAS wujud kerana dalam Islam ada satu bab khusus tentang sistem bernegara. Musuh PAS bukan UMNO sebenarnya. MUsuh PAS adalah lebih besar dari UMNO dan lebih bertemadun dari UMNO. Musuh PAS adalah ideologi sekularisme yang berakar umbi sejak beratus tahun dulu di Eropah. UMNO hanyalah "budak suruhan" faham sekularisme ini. UMNO tiada apa-apa. Musuh terbesar PAS adalah ideologi yang mengasingkan dan meleraikan Islam kepada bahagian-bahagian tertentu kehidupan manusia.
2. Menyangka bahawa PAS adalah musuh, bukannya Da'ie
Disebabkan PAS masuk politik dan berlawan dengan UMNO, maka UMNO melayan PAS sebagai seorang musuh. Pandangan ini disebabkan oleh kejahilan para pendokong Gerakan Nasionalisme Kebangsaan terhadap konsep "Politik Islam". Politik Islam ni matlamat dia nak ajak orang semua ke arah kebaikan masyarakat secara keseluruhan.
Saya nak beritahu kepada UMNO, kami memusuhi kamu bukan kerana kamu tu UMNO! Bukan! Kami memusuhi kamu kerana ideologi kamu! Sedarlah. Kami sayangkan kamu, kami nakkan kamu menjadi seperti kami. Jika kamu mahukan kuasa, maka ambillah dan memerintahlah sehingga kiamat sekalipun, kami tak kisah. Satu sahaja permintaan kami, terima Islam, nescaya tiada lagi berbalah antara kita.
3. Persepsi terhadap "agamawan"
Bagi para pendokong Gerakan Nasionalisme Kebangsaan, bila disebut "ustaz" maka terbayanglah di mata mereka seorang jejaka yang bekerja dengan JAKIM, berkopiah, dan membaca doa' dalam majlis-majlis rasmi kerajaan. "Ustaz" juga bagi mereka adalah lebai yang mengajar tentang syarat-syarat sah solat di surau-surau dan diberi elaun bulanan oleh Kerajaan. Pendek kata, golongan "ustaz", pada pendapat para pendokong Gerakan Nasionalisme Kebangsaan, adalah golongan lebai yang mahir tentang hukum hakam feqah dalam Islam. Bagi mereka, agamawan tidak sepatutnya membabitkan diri dalam dunia politik kerana itu bukan tempat mereka.
Ini adalah satu pandangan yang salah. Saya nak kita semua ubah pandangan seperti ini. Saya nak setiap kali kita sebut Ustaz, maka terbayanglah seorang anak muda yang hebat, berkarisme, bertali leher dan berkot dan lepasan dari Wharton Business School yang tersohor.
4. Salah faham terhadap konsep dakwah.
Bagi mereka, PAS adalah orang baik-baik. Tugas orang baik-baik sepatutnya menyantuni UMNO dengan senyum dan berhemah, bukannya memusuhi UMNO!
Islam itu tertegak atas dakwah, maka seharusnya PAS berdakwah kepada UMNO, menyantuninya, menjiwainya secara lembut dan santun. Itu adalah dakwah bagi golongan pendokong Gerakan Nasionalisme Kebangsaan. Dakwah bagi mereka adalah apa yang dilakukan oleh Jamaah Tabligh.
Sebenarnya Dakwah adalah lebih besar dari itu. Dakwah adalah agenda dunia Islam. Dakwah matlamatnya adalah menubuhkan sekumpulan manusia yang taat pada Allah dari semua segi hidup, dari konsep bernegara hinggalah kepada urusan harian individu. Cara dan tekniknya? Hah, caranya terpulanglah pada kebijaksanaan Gerakan Islam itu sendiri. Jika dirasakan dengan bersifat keras objektif tersebut boleh dicapai, maka bersifat keraslah ia. Jika dirasakan dengan bersifat lembut objektif itu boleh dicapai, maka bersifat lembutlah ia. Ini soal strategi, bukan dasar.
Monday, October 17, 2011
Kegagalan Sistem Sosial Tajaan Fahaman Nasionalisme Kebangsaan
Saudara-saudara semua,
Baru-baru ini saya berpeluang menekuni slot siaran "Cerekarama" yang disiarkan di TV3 (ya, sder juga melihat cerekama).
Secara ringkasnya, ia mengisahkan tentang dua orang perempuan yang dipenjarakan atas kesalahan yang tidak mereka lakukan. Apa yang menarik minat saya adalah salah seorang dari mereka adalah berasal dari kampung dan dididik dengan ilmu agama dan adab timur sopan yang sempurna oleh ibundanya tersayang. Afaknya kehidupan mereka di kampung setakat "ala kadar" sahaja dan mereka bukanlah orang senang. Setelah meningkat dewasa, gadis tersebut berhijrah ke Kuala Lumpur mencari rezeki. dipendekkan cerita, si gadis tadi, muak dengan hidup susah lalu terpesona dengan kemewahan dan kesenangan lalu terjebak dengan pekerjaan menipu dan menggoda jutawan-jutawan di Kuala Lumpur sehingga sanggup menyerahkan tubuh beliau untuk mendapatkan kesenangan. Beliau bukanlah seorang yang jahat dari sudut personalitinya, niat beliau hanyalah untuk "merasa senang" dan memberi sedikit kemewahan kepada ibunda tercinta di kampung.
Saya yakin, fenomena sebegini adalah berdasarkan realiti semasa yang banyak terjadi kepada kita semua, terutamanya anak-anak muda yang mula bekerja di bandar-bandar besar seperti di Kuala Lumpur. Kita lihat anak-anak gadis dari Kelantan berseluar jeans ketat, bertshirt lengan pendek tight sedang "hang out" bersama teman-teman sosial di Mid-Valley, OU, atau Sunway Pyramid. Namun, apabila tiba masa pulang ke kampung di Kelantan, mereka menukar penampilan diri dengan bertudung dan berbaju kurung sopan. Ini fenomena biasa.
Apa yang ingin saya tekankan adalah mengapa fenomena sebegini terjadi? Mengapa anak gadis tersebut yang dulunya tak pernah tinggalkan tudung, tak pernah culas mengaji, tak pernah diajar berlebih kurang dengan akhlak semasa di kampung, berubah serta merta bila hidup sendirian di Kuala Lumpur? Jawapannya tidak lain dan tidak bukan adalah kerana kegagalan Sistem Sosial tajaan Fahaman Nasionalisme Kebangsaan sedia ada. Sistem sosial sedia ada telah gagal menjaga anak gadis tersebut.
Di sini, di mana signifikannya Sistem Sosial tajaan Islam di dalam sesebuah Negara Islam? Adakah Sistem Sosial Negara Islam akan mampu menjaga iman dan taqwa si anak gadis tersebut setelah beliau berhijrah ke Kuala Lumpur? Jawapannya Ya, Islam mampu menjaga beliau.
Mari kita lihat apa akan terjadi kepada anak gadis tersebut di bawah Sistem Sosial tajaan Fahaman Nasionalisme Kebangsaan. Anak gadis tersebut berhijrah ke Kuala Lumpur pada umur 22 tahun seorang diri dan mula mendapat pekerjaan sebagai "Sales Executive" dengan gaji tetap sebanyak RM1,500 sebulan. Bila tiba di K.L, beliau perlu menyewa rumah dengan sewaan RM 300 sebilik. Perlu pula membeli kereta untuk bertugas dengan bayaran bulanan sebanyak RM 550 secara riba. Perlu pula membelanjakan pelbagai lagi item secara riba di bawah sistem ekonomi kapitalis yang sangat mencekik. Tinggallah gaji beliau RM 500 untuk makan dan belanja lain. Di saat duit belanja yang mencekik tadi, beliau dibudayakan dengan sistem nilai yang meletakkan duit mengatasi segala-galanya oleh masyarakat sekeliling. Beliau juga digoda oleh Sistem Hiburan sedia ada dan Sistem Pendidikan yang diterimanya di Kuala Lumpur telah gagal meletakkan Islam sebagai keutamaan hidup. Akhirnya, tanpa Sistem Perundangan untuk menjaga imannya, gadis tersebut boleh bila-bila masa, jika jiwanya lemah, terpedaya dengan tipu daya dunia metropolitan Kuala Lumpur.
Di sesebuah Negara islam, apabila anak gadis tadi berhijrah ke Kuala Lumpur dari Tanah Merah, Kelantan contohnya, Sistem Nilai negara Islam tidak meletakkan wang ringgit sebagai sesuatu yang "mesti dimiliki walau dengan apa cara sekalipun". Sistem hiburan (program T.V, pertemuan sosial, konsert hiburan, dan lain-lain) pula dikawal agar tidak merajakan syahwat, seterusnya Sistem Pendidikan akan membentuk pemahaman dan persepsi beliau terhadap keutamaan ugama. Dan akhirnya, Sistem Perundangan Islam (Hudud) akan menjadi bentang terakhir menjaga keselamatan iman dan taqwa anak gadis tersebut. Pendek kata, kesemua sistem-sistem hidup Islam akan secara kolektif menjaga kesejahteraan dan keselamatan anak gadis tersebut, baik keselamatan dari sudut menjaga iman atau keselamatan dari sudut fizikal.
Di Negara Islam, kita tidak akan berasa risau melepaskan anak gadis kita untuk bekerja samada di bandar besar Kuala Lumpur ataupun di ceruk Kampung Semeling, Sungai Petani, Kedah kerana kita yakin Sistem Sosial Islam akan menjaga anak kita nanti.
Baru-baru ini saya berpeluang menekuni slot siaran "Cerekarama" yang disiarkan di TV3 (ya, sder juga melihat cerekama).
Secara ringkasnya, ia mengisahkan tentang dua orang perempuan yang dipenjarakan atas kesalahan yang tidak mereka lakukan. Apa yang menarik minat saya adalah salah seorang dari mereka adalah berasal dari kampung dan dididik dengan ilmu agama dan adab timur sopan yang sempurna oleh ibundanya tersayang. Afaknya kehidupan mereka di kampung setakat "ala kadar" sahaja dan mereka bukanlah orang senang. Setelah meningkat dewasa, gadis tersebut berhijrah ke Kuala Lumpur mencari rezeki. dipendekkan cerita, si gadis tadi, muak dengan hidup susah lalu terpesona dengan kemewahan dan kesenangan lalu terjebak dengan pekerjaan menipu dan menggoda jutawan-jutawan di Kuala Lumpur sehingga sanggup menyerahkan tubuh beliau untuk mendapatkan kesenangan. Beliau bukanlah seorang yang jahat dari sudut personalitinya, niat beliau hanyalah untuk "merasa senang" dan memberi sedikit kemewahan kepada ibunda tercinta di kampung.
Saya yakin, fenomena sebegini adalah berdasarkan realiti semasa yang banyak terjadi kepada kita semua, terutamanya anak-anak muda yang mula bekerja di bandar-bandar besar seperti di Kuala Lumpur. Kita lihat anak-anak gadis dari Kelantan berseluar jeans ketat, bertshirt lengan pendek tight sedang "hang out" bersama teman-teman sosial di Mid-Valley, OU, atau Sunway Pyramid. Namun, apabila tiba masa pulang ke kampung di Kelantan, mereka menukar penampilan diri dengan bertudung dan berbaju kurung sopan. Ini fenomena biasa.
Apa yang ingin saya tekankan adalah mengapa fenomena sebegini terjadi? Mengapa anak gadis tersebut yang dulunya tak pernah tinggalkan tudung, tak pernah culas mengaji, tak pernah diajar berlebih kurang dengan akhlak semasa di kampung, berubah serta merta bila hidup sendirian di Kuala Lumpur? Jawapannya tidak lain dan tidak bukan adalah kerana kegagalan Sistem Sosial tajaan Fahaman Nasionalisme Kebangsaan sedia ada. Sistem sosial sedia ada telah gagal menjaga anak gadis tersebut.
Di sini, di mana signifikannya Sistem Sosial tajaan Islam di dalam sesebuah Negara Islam? Adakah Sistem Sosial Negara Islam akan mampu menjaga iman dan taqwa si anak gadis tersebut setelah beliau berhijrah ke Kuala Lumpur? Jawapannya Ya, Islam mampu menjaga beliau.
Mari kita lihat apa akan terjadi kepada anak gadis tersebut di bawah Sistem Sosial tajaan Fahaman Nasionalisme Kebangsaan. Anak gadis tersebut berhijrah ke Kuala Lumpur pada umur 22 tahun seorang diri dan mula mendapat pekerjaan sebagai "Sales Executive" dengan gaji tetap sebanyak RM1,500 sebulan. Bila tiba di K.L, beliau perlu menyewa rumah dengan sewaan RM 300 sebilik. Perlu pula membeli kereta untuk bertugas dengan bayaran bulanan sebanyak RM 550 secara riba. Perlu pula membelanjakan pelbagai lagi item secara riba di bawah sistem ekonomi kapitalis yang sangat mencekik. Tinggallah gaji beliau RM 500 untuk makan dan belanja lain. Di saat duit belanja yang mencekik tadi, beliau dibudayakan dengan sistem nilai yang meletakkan duit mengatasi segala-galanya oleh masyarakat sekeliling. Beliau juga digoda oleh Sistem Hiburan sedia ada dan Sistem Pendidikan yang diterimanya di Kuala Lumpur telah gagal meletakkan Islam sebagai keutamaan hidup. Akhirnya, tanpa Sistem Perundangan untuk menjaga imannya, gadis tersebut boleh bila-bila masa, jika jiwanya lemah, terpedaya dengan tipu daya dunia metropolitan Kuala Lumpur.
Di sesebuah Negara islam, apabila anak gadis tadi berhijrah ke Kuala Lumpur dari Tanah Merah, Kelantan contohnya, Sistem Nilai negara Islam tidak meletakkan wang ringgit sebagai sesuatu yang "mesti dimiliki walau dengan apa cara sekalipun". Sistem hiburan (program T.V, pertemuan sosial, konsert hiburan, dan lain-lain) pula dikawal agar tidak merajakan syahwat, seterusnya Sistem Pendidikan akan membentuk pemahaman dan persepsi beliau terhadap keutamaan ugama. Dan akhirnya, Sistem Perundangan Islam (Hudud) akan menjadi bentang terakhir menjaga keselamatan iman dan taqwa anak gadis tersebut. Pendek kata, kesemua sistem-sistem hidup Islam akan secara kolektif menjaga kesejahteraan dan keselamatan anak gadis tersebut, baik keselamatan dari sudut menjaga iman atau keselamatan dari sudut fizikal.
Di Negara Islam, kita tidak akan berasa risau melepaskan anak gadis kita untuk bekerja samada di bandar besar Kuala Lumpur ataupun di ceruk Kampung Semeling, Sungai Petani, Kedah kerana kita yakin Sistem Sosial Islam akan menjaga anak kita nanti.
Wednesday, October 5, 2011
Steve Jobs (1955 - 2011)
Dear My Avid Blog Readers,
I was saddened to learn the news of the demise of Mr. Steve Jobs, one of the great innovators ever lived in our modern era. He died on Wednesday, 5 October 2011 of a rare form of Pancreatic Cancer.
He was the man who transformed the computing industry, miniturizing it from desktop/laptop form to pocket-sized multiple-used gadget through his invention, the IPods, IPads, and IPhones. has was arguably, one of the greats who accelerate communication technological advancement in our era.
The genuises of Steve will be always remembers and appreciated. And I pray to God that one day, we will find a cure for Cancer for the benefits of mankind, InsyaAllah.
I was saddened to learn the news of the demise of Mr. Steve Jobs, one of the great innovators ever lived in our modern era. He died on Wednesday, 5 October 2011 of a rare form of Pancreatic Cancer.
He was the man who transformed the computing industry, miniturizing it from desktop/laptop form to pocket-sized multiple-used gadget through his invention, the IPods, IPads, and IPhones. has was arguably, one of the greats who accelerate communication technological advancement in our era.
The genuises of Steve will be always remembers and appreciated. And I pray to God that one day, we will find a cure for Cancer for the benefits of mankind, InsyaAllah.
Subscribe to:
Posts (Atom)