Sunday, August 1, 2010

Of Believing In Yourself

Salam,

When I was a little boy, I always believe that can achieve whatever I want as long as I work hard for it. It is such a good motivating spirit that I continue to carry on for so many years.

Recently however, after a few failing attempts and self-promise betrayal to achieve few of my short-term dreams, I started to question myself, “Can I really do it?” and “Do I really have what it takes to do it?” I know I sound a bit pathetic but it was such a terrible feeling when you cannot even believe your own self.

I remember watching a TV program in my younger days about a story of a young medical student undergoing his houseman ship program. Halfway through the hectic program, he swears that he could not take it anymore. And he called his mom.

His mom, with a smile in her face, replied in a soft mom-like voice “My dear, you are my son and I know you can do it. You have always done it, since you’re a little boy. It is not that you are not good enough, but it just that you are not trying hard enough.”

p/s: Excuse my english, I'm a teriible english writer.

Monday, June 14, 2010

Mencari Jalan Pulang

Dulu,
Jalan itu begitu terang,
Semuanya hitam dan putih,
Betul dan salah,
Terang lagi mudah,

Suatu ketika dulu,
Aku pernah di situ,
Terang,
Mudah,
Bersih

Kini,
Jalan itu begitu kelam,
Pelbagai warna,
Menyibukkan, menyerabutkan,
Hingga kunampak jalan itu hanya dalam kesamaran

Ya Allah,
Aku bimbang,
Seandainya satu hari nanti,
Tidak lagi kunampak jalan pulang,
Dan Aku terpaksa memaksakan diri di sini,

Ya Allah,
Pandulah aku,
Tunjukkanlah aku jalan pulang itu,
Aku tidak redha sesat di sini,
Di dalam keserabutan ini,
Biarlah yang berlalu itu,
Berlalu begitu sahaja.

Ya Allah,
Tiada kata mampu kuungkapkan
Tiada sesalan mampu kusembahkan
Tiada tangisan mampu kucurahkan

Sesungguhnya Engkau Maha Mengetahui,
Dosaku setinggi Bukit Uhud,
Salahku seluas lautan.

Ya Allah,
Ampunkanlah Aku,
Kerana Sesungguhnya,
Akulah HambaMu yang paling lemah,
Dan Akulah HambaMU yang paling banyak berdosa.


SDER
17 Rabiul Awal 1430

Thursday, May 20, 2010

Jaley Nge Gu Rapat

Gambar nie saya dapat dari satu blog (maaf saya lupa nama blog) wanita berbangsa cina yang kerap memaparkan gambar-gambar yang diambilnya sendiri. Saya menaikcapai gambar ini kerana gambar ini mengingatkan saya semasa kecik-kecik dulu.

Gambar nie diambil di Kota Bharu. Adik dua orang tue nak beli air agaknya. Bestnya dok KB, rileekkks jah.

Tuesday, May 18, 2010

Tentang Saya

Semasa saya kecil-kecil dulu, saya sangat suka memandang langit dan awan. Awan yang putih bersih berkepul-kepul. Saya selalu bermimpi berada di atas kepulan awan putih yang besar pada pagi nan indah memandang kepulan awan putih yang lain disebelah. Kemudian, di waktu petang pula, semasa kepulan awan tadi tidak lagi begitu besar, hanya awan yang nipis memanjang, saya begitu asyik memandang langit membiru muda bersinar dengan cahaya matahari yang kian menghilang di ufuk barat. Sangat indah.

Semasa kecil, saya sangat meminati sebuah drama bersiri dari Australia yang disiarkan di TV3. Cerita itu mengisahkan seorang profesor Astronomi yang bekerja di sebuah stesen Astronomi yang mempunyai sebuah teleskop yang sangat besar! Profesor itu mempunyai anak-anak yang masih bersekolah. Jadi, cerita ini berkisar tentang kehidupan mereka anak beranak. Saya sangat meminati sains pada masa itu. Kamu semua nak tahu tak sebuah buku yang sangat saya sayang dan saya masih simpan hingga ke hari ini? Ianya berjudul "unsur-unsur yang membin alam" yang bercerita tentang kotak unsur-unsur kimia ang membina alam kita ini. saya membelinya lebih 10 tahun dahulu di Kedai Buku Universiti Malaya dengan harga 20 sen!

Saya sangat suka membaca. Tak tahulah kenapa. Bagi saya, hidup ini, jika tiada kawan, masih lagi tidak mengapa, asalkan jangan tiada buku. Tak betul ke saya ni? Saya pernah bermimpi berada di bulan tanpa sesiapapun di sisi. Yang ada hanyalah 10 buah rak buku pelbagai judul dan sebiji bola!

Namun entah di mana silapnya saya teperuk mempelajari benda yang tak pernah saya minat semasa kecil. Dan akibat dari kesilapan itu, saya terperangkap di dalam kerjaya yang sangat-sangat membosankan (lausy job) dan memakan masa, tenaga, dan diri saya dari hari ke hari. Dan usaha untuk memperbetulkan kembali kesilapan saya itu, terpaksa dibuat dua kali ganda berbanding usaha kesilapan yang telah saya buat itu (the effort that I have to put to correct the mistakes is twice the effort that I've taken that put me in this horrible place). Begitu sukarnya. Namun saya masih boleh bersyukur kerana bernasib baik dilahirkan di dalam keluarga yang agak berada yang mempunyai sumbe kewangan untuk saya kembali mencari jalan memperbetulkan kesilapan lalu (this is not an excuse, mind you).

Monday, May 17, 2010

Agama dan Politik: Suatu Pandangan Kristien

Salam,

Semasa zaman kegelapan melanda negara-negara Eropah pada kurun-kurun sebelum kurun ke-16 dulu, agama Kristien Katholik menguasai Konstantinople (Istanbul sekarang). Pandangan serta arahan pihak gereja pada masa itu dianggap sebagai suci (sacred) dan setiap kata-kata yang keluar dari gereja dianggap sebagai kata-kata Tuhan. Kekuasaan mutlak yang dinikmati oleh pihak gereja ini telah membuka banyak ruang-ruang korupsi di kalangan paderi-paderi katholik pada masa itu, sehinggakan perkara-perkara sekecil berapa peratus cukai yang perlu dibayar oleh rakyat juga dilaungkan sebagai arahan dari Tuhan!

Keadaan beragama yang mutlak ini telah menyebabkan ketua-ketua paderi pada masa itu mempunyai kuasa yang sangat besar sehinggakan dapat mempengaruhi pihak istana pada masa itu. Pihak gereja mempunyai dua keistimewaan di tangan mereka, iaitu agama dan politik. Ketamakan pihak gereja untuk mengekalkan kuasa menyebabkan mereka menyandarkan apa sahaja perbuatan mereka kepada agama dan Tuhan. "Ini adalah perintah dari Tuhan, jadi kalian semua perlulah mengikut apa sahaja perintah kami". Begitulah kata-kata paderi mereka. Penggunaan agama di dalam politik telah membuka peluang kepada korupsi untuk mengekalkan kuasa.

Kemudian di peringkat awal Renaissance yang berpusat di tanah Inggeris pada kurun ke-16, lahirlah di kalangan rakyat biasa mereka yang celik tulisan dan tidak buta huruf. Lalu, ada di antara mereka yang membaca kitab Bible itu dan mereka mendapati tidak semua perkara yang diperintah oleh gereja itu sebenarnya datang dari Tuhan. banyak dari arahan-arahan dari pihak gereja sebenarnya adalah arahan dari ketua-ketua gereja itu sendiri dan bukannya berasal dari Tuhan seperti yang didakwa. Arahan-arahan ini sebenarnya dikeluarkan untuk mengekalkan kuasa politik pihak gereja semata-mata dan tiada kaitan langsung dengan agama.

Gerakan rakyat ini akhirnya mendapat sokongan yang meluas dari masyarakat dan akhirnya mereka mengisytiharkan keluar dari agama Kristien Katholik dan menubuhkan Kristien baru yang dinamakan Protestan. Kristien Protestan dilihat sebagai Kristien yang lebih toleran terhadap logik dan sains berbanding Kristien Katholik. Setelah seorang maharaja Rom memeluk Kristien Protestan ini, agama ini telah berpindah dan berpusat di kota Rom. Lantas, untuk mengelakkan terjadinya perkara yang sama seperti Kristien Katholik, ketua-ketua paderi pada masa itu telah memutuskan untuk melukiskan satu garisan yang jelas antara agama dan politik. dengan kata lain, mereka telah bersetuju untuk memisahkan antara politik dan agama. Ketua-ketua paderi Protestan ini berpendapat, agama merupakan satu sentimen yang sensitif. Penggunaan sentimen agam di dalam arena politik akan mengganggu rakyat dalam sistem demokrasi untuk memilih wakil secara logik dan waras serta objektif. Penggunaan sentimen agama akan mencampuradukkan perasaan dan emosi dengan kewarasan otak untuk berfikir secara objektif. Protestan seolah-olah telah belajar daripada "kesilapan" Katholik apabila membenarkan gabungan antara politik dan agama. Bila dikeluarkan politik dan agama, maka kedua-dua sistem ini dapat berjalan dengan lancar tanpa sebarang gangguan antara satu sama lain.

Pengasingan antara agama dan politik ini amat bersesuaian dengan agama Kristien kerana sememangnya Kristianiti tidak diajar untuk merangkumi keseluruhan sistem hidup. Malah, Nabi Isa Alaihis Salam (Jesus) diutus Tuhan hanya untuk umat Bani Israel, bukannya umat manusia keseluruhan. Dan Nabi Isa hanya hidup dalam kerasulan hanya 10 tahun sahaja (jika tidak silap). Apalah sangat yang boleh diajar kepada umat dalam masa hanya 10 tahun. Nabi Muhammad sendiri mengajar Tauhid sahaja, sudah mengambil masa 13 tahun? Ini ditambah pula Nabi Isa tidak pernah berkahwin. Jadi Bagaimanabaginda hendak mengajar umat tentang perkahwinan? Tentang perceraian? Tentang pusaka? Maka tinggallah agama Kristien hanya sebuah agama berbentuk ketuhanan semata-mata.

Dan saya berpendapat, Y. Bhg. Tun Mahathir amat bersetuju dengan doktrin pemisahan ini. Y. Bhg. Tun adalah seorang insan yang sangat bijak, pintar orangnya, dan sangat objektif dalam pendekatannya. Jadi, disebabkan pendidikan Inggeris yang beliau terima semasa kecil, maka beliau amat bersetuju bahawa penggunaan agama akan mengganggu (distort) kewarasanm berfikir manusia untuk memilih partai yang cekap dan berkemampuan untuk memerintah. Penggunaan agama dalam politik akan membawa unsur-unsur hati dan perasaan di dalam kewarasan manusia untuk berfikir. Kerana itulah Y. Bhg. Tun pernah mencadangkan agar perkataan "islam" dibuang dari PAS.

Muhammad Arif Razin


Tidak pernah puas rasanya jalani hidup denganmu saban hari.......
Aku ingin lihat kau membesar…….
Bersekolah....
Nakal....
Degil......
Bercinta.....(sebagaimana aku dan ibumu dahulu)

Ingin kulihat perjalanan hidupmu...
Ingin kulihat hari-hari mendatang sehingga kau meningkat dewasa
Dan seterusnya sehinggalah kau faham akan erti semua ini.....

Tak dapat kurasakan bagaimana rasanya....
Ayah-ayah yang kehilangan anaknya....
Pasti sedihnya yang teramat.....

Kadang kala bila kulihat matamu....
Pancarannya menusuk hingga ke hati......
Menambahkan lagi kasihku padamu....
Barulah kutahu apa ertinya menyayangi seseorang.....

Mengapa?
Kerana sesungguhnya engkau adalah segala-galanya bagiku.



Sder
28 Rejab 1429
Kuala Lumpur

Tuesday, April 20, 2010

Gerakan Pemikiran Menyamakan PAS dan UMNO

Salam,
Sudah lama tidak menulis kerana agak kesibukan baru-baru ini, dengan pelajaran, kerja, dan keluarga.

Sebenarnya gerakan pemikiran bahawa "PAS dan UMNO adalah sama" sudah lama. Mula-mula saya dengar pemikiran sebegini sejak zaman arwah ustaz bunyamin ya'akob lagi (bekas ahli parlimen Bachok).

Golongan ini berkata, PAS di dalam PR terpaksa bertoleransi/menyembunyikan/
menyenyapkan banyak perkara tentang dasar dan polisi utama parti mereka kerana kekangan DAP dan PKR di dalam PR. Jika ditakdirkanlah PR menang dan memrintah Malaysia, tidak banyak yang PAS boleh lakukan. Kilang Carlberg di tepi Federal Highway akan tetap disitu, sistem ekonomi negara akan masih tetap dengan sistem ekonomi kapitalis, wanita tidak bertudung akan tetap tidak bertudung kerana PAS tidak boleh memaksa manusia bertudung. Jadi dari segi pratikalitinya tiada apa yang akan berubah. Ye, kami tahu, PAS lantang menyebut bahawa mereka adalah gerakan islam, tetapi apabila berkuasa kelak, PAs akan mendapati, PAS adalah sama sahaja dengan UMNO, tidak dapat membuat banyak perubahan kerana kekangan-kekangan dari segi teknikal. PAS boleh berdegar-degar memekik dan memekak sekarang kerana ia belum lagi memerintah. Cuba PAS memerintah sekarang, baru ia tahu tinggi rendahnya langit! Beginilah hujah mereka.

Jawapan saya kepada hujah ini ada dua:

Pertama:
Sesuai dengan kefahaman PAS terhadap Islam, terdapat 3 perkara minimum (paling kurang, paling cokia) yang PAS akan lakukan jika berkuasa.

a. Memperkenalkan undang-undang islam (hudud dsb) kepada orang-orang islam (sahaja)
b. Pembubaran secara total sistem pendidikan negara kepada sistem yang berteraskan Al-Quran dan Hadis. Perinciannya terlalu panjang untuk saya nukilkan di sini. Secara ringkasnya Kementerian Pendidikan akan mengambil modul silibus sekolah-sekolah agama arab (seperti alma mater saya Sek. Men. Arab Ma'ahad Muhammad Lelaki) sebagai modul silibus sekolah-sekolah kebangsaan negara. Pembubaran ini akan termasuk juga sistem pendidikan pra-sekolah (taska, taski, tadika, dsb.).
c. Penjuruteraan semula masyarakat (re-engineering of the society). Penjuruteraan semula ini akan melibatkan pembelajaran semula (re-learning) agama, pendidikan terhadap apa tujuan agama dalam hidup dan "Apa itu Islam?". Pelan tindakannya termasuklah memperkasakan institusi pendidikan islam, masjid dan surau, perbanyakkan kuliah, wacana, perbincangan, dll. Islam itu akan nampak "hidup" berjalan di jalan-jalan raya, putrajaya, Giant, Carfoure, Tasco, Parking lots, PLUS highway, dll.

Tiga perkara ini adalah yang paling minimum akan dilaksanakan jika PAS di bawah PR memerintah.

Selain dari 3 inisiatif di atas (yang akan diambil secara sendirian oleh PAS jika memerintah) terdapat lagi inisiatif-inisiatif lain yang akan diambil secara bersama oleh kerajaan PR iaitu:

a. Menghapuskan sama sekali akta-akta ISA, AUKU dsb.
b. memperkasakan bahasa melayu sebagai bahasa kebangsaan.
c. Memperkasakan institusi kehakiman dan institusi keselamatan negara.
d. Dan beberapa langkah lain yang tidak dapat saya nyatakan di sini.

Hujah kedua saya pula begini:
Para pendokong gerakan pemikiran bahawa PAS adalah sama dengan UMNO telah terlupa satu perkara penting bila mereka samakan PAS dan UMNO, iaitu ideologi. PAS merupakan sebuah gerakan islam setelah memerintah, dan UMNO merupakan sebuah gerakan nasionalis kebangsaan setelah memerintah. Dua perkara pokok yang sangat besar kesannya pada aspirasi, gagasan, serta sistem pemerintahan.

Jika (jika dan hanya jika) PAS tidak membuat apa-apa perubahan pun setelah berkuasa bersama PR nanti (semuanya sama dengan UMNO sekarang), hakikat tunggal bahawa PAS merupakan sebuah gerakan islam adalah mencukupi untuk menyenangkan hati semua orang bahawa yang memerintah kita sekarang adalah sebuah gerakan islam dan bukannya sebuah gerakan nasionalis kebangsaan. Aspek akidah, pahala dosa, syurga neraka, keredhaan Tuhan. Diperintah oleh gerakan nasionalis kebangsaan tidak diredhai Tuhan sementara diperintah oleh gerakan islam diredhai tuhan.