Tuesday, March 9, 2010

Kelantan Adalah Negeri Mundur, Kata Gerakan Nasionalis Kebangsaan

Salam,

Kelantan yang diperintah oleh partai gerakan Islam adalah salah sebuah negeri termundur di Malaysia, begitulah tuduhan partai UMNO. Maka, diterbitkanlah statistik jumlah pelaburan bagi Negeri Kelantan, jumlah rakyat Kelantan yang berhijrah ke bandar-bandar besar, statistik KDNK dan pelbagai statistik lagi untuk menyokong hujah para pendokong ideologi nasionalis kebangsaan ini yang percaya bahawa Islam itu rituals dan bukannya ad-deen itu.

Nak tahu tak, jawapan saya terhadap tuduhan itu ringkas sahaj, BETUL. Ya, statistik itu adalah tepat dan benar. Kelantan yang diperintah oleh sebuah gerakan Islam memang merupakan salah sebuah negeri termiskin di Malaysia (saya tidak pasti samada yang paling miskin atau tidak). Sekarang marilah kita sama-sama bincangkan tentang sebab-sebab mengapa negeri ini merupakan negeri termiskin. Jom!

Yang mempelopori tuduhan Kelantan adalah negeri termiskin pada saya adalah dua tokoh partai UMNO di Kelantan, iaitu Y. Bhg. Dato' Mustapha Mohamad (graduan kelas pertama bidang ekonomi dari universiti Melbourne dan Boston yang ternama) dan Y. Bhg. Dato' Dr Awang Adek (Graduan Ekonomi dari Wharton Business School yang tersohor itu-saya selalu tergelak setiap kali Dato' speaking english sebab english dia cam pelat Kelantan, hehe). Kedua-duanya adalah pakar ekonomi yang bukan calang-calang ilmunya. Kelantan pula diketuai oleh Y. Bhg. Dato' Ustaz Nik Aziz, seorang lepasan dari universiti Deoband, India dan kemudiannya Universiti Al-Azhar yang tersohor. Dan kita semua mengetahui bahawa pentadbiran Kelantan dipelopori oleh kebanyakannya para ustaz lepasan universiti Timur tengah, tempatan, mahupun pondok di serata Kelantan. Dan sudah tentulah degree yang diperolehi para ustaz ini adalah di dalam bidang agama, bahasa arab, dan paling terer pun undang-undang Islam. Jadi, jika begitulah keadaannya, apalah yang kita boleh harapkan kepada para ustaz ini di dalam memerintah? Mereka bukannya terdedah dengan ilmu-ilmu pengurusan moden, teori management, atau formula-formula kewangan yang kompleks. Jadi apa yang anda berdua harapkan daripada para ustaz ini? Adakah Y. Bhg. Dato' harapkan para ustaz ini memacu ekonomi Negeri Kelantan setara dengan Negeri Pulau Pinang (diketuai oleh seorang pakar ekonomi graduan dari Monash University)? Selangor (Diketuai oleh pemegang MBA dari Queensland University)?

Di saat parti gerakan Islam bergelut dengan isu ekonomi di mana kamu wahai pakar-pakar ekonomi? Si ustaz ini bergelut seorang diri dalam menyelamat ekonomi negeri yang selama ini (semasa diperintah UMNO) pun bukannya maju mana pun. Di mana kamu? Kamu seorang muslim yang berdegar-degar berkata sayangkan nama Allah sehingga sanggup berdemonstrasi memekik memekak mempertahankan nama Allah, di saat gerakan islam bergelut dengan masalah ekonomi negeri, di mana kamu? Izinkanlah saya menjawab soalan ini....

Kamu diseberang sana wahai pakar ekonomi. Kamu berada di seberang sana, sedang galak mentertawakan para ustaz ini (yang tidak tahu satu apapun tentang ilmu ekonomi) yang bergelut bagai nak giler cuba menyelamatkan ekonomi negeri. Kamu seolah-oleh bergembira melihat parti gerakan Islam menghadapi masalah. Kamu sedar tak apa yang kamu tertawakan itu? Kamu sedang mentertawakan sebuah gerakan Islam yang cuba sedaya mungkin untuk memartabatkan Islam di negara kamu ini. Buruk sungguh perlakuan kamu ini.

Sebab itu saya selalu nasihatkan adik-adik yang mempunyai rasa cinta terhadap agama agar kalau boleh ambillah degree dalam bidang ilmu sekular kerana kita sudah lama tertinggal sampan di belakang negara-negara maju. Jangan kita sibuk nak sambung degree dalam bidang agam sehinggakan kita biarkan pencinta ideologi sekular yang sibuk menyambung degree dan masters di dalam ilmu kewangan moden dan ekonomi. Terutamanya kepada adik-adik yang pintar, mohonlah untuk mengambil degree dalam ilmu dunia, kalau boleh di universiti-universiti terkemuka dunia. Dan selepas itu, gunakanlah ilmu itu untuk menjadikan Islam itu ulung, sesuai dengan sifatnya yang ulung.

No comments:

Post a Comment