Thursday, March 4, 2010

Mengapa UMNO Mengatakan PAS Menyimpang Dari Agama

Salam,

UMNO mengatakan PAS adalah parti menyimpang dari Islam dan tidak diredhai Tuhan adalah kerana sebab yang kukuh bagi mereka. Bagi saya, pendokong nasionalis kebangsaan mempunyai pemahaman terhadap agama yang berbeza daripada pendokong gerakan Islam. Tuduhan mereka bahawa partai PAS adalah sesat bukanlah tuduhan yang dibuat-buat atau direka-reka untuk kepentingan politik, malah tuduhan tersebut adalah satu tuduhan yang ikhlas berdasarkan pemahaman mereka tentang agama. Jadi, apakah pemahaman mereka tentang agama sebenarnya? Jom, mari kinta bincangkan.

UMNO menganggap Islam adalah satu agama, atau "religion". Bagi UMNO, Islam adalah rituals atau amalan-amalan berbentuk keagamaan yang perlu diserahkan kepada mereka yang pakar tentangnya. "Kami adalah pemerintah, kami bukan ahli dalam bidang agama (mandikan mayat, solat hajat, cukur rambut anak kecil, etc...). Jadi, serahkanlah urusan agama kepada para ustaz dan tok guru kerana mereka lebih mengetahui. Sebagai timbal baliknya, serahkanlah urusan pentadbiran kepada kami kerana kami lebih ahli dalam memerintah kerana kami adalah graduan lepasan Harvard, LSE, Wharton, Tuck, Sloan, etc.

Bagi UMNO agama adalah suci, terlalu suci. Islam itu eksklusif, sesuatu yang tidak boleh disentuh dan dipermain-mainkan. Disebabkan kesucian Islam itu, menurut mereka, Islam hanya layak ditempatkan di tempat yang paling suci juga, iaitu masjid-masjid dan surau-surau. Begitulah pemahaman mereka. Islam itu bukan tempatnya di dalam pejabat-pejabat, bukan di dalam rumah-rumah, tempat-tempat awam, shopping complex, Stadium Bukit Jalil, Sri Pentas, Putrajaya, dan bukan juga boleh dibawa ke medan-medan ceramah seperti yang di bawa oleh partai PAS. Islam terlalu suci untuk dibawa keluar daripada masjid. Sebab itu, para pendokong ideologi nasionalis kebangsaan ini terlalu mengagungkan para ustaz. Bagi mereka, apa sahaja yang dilakukan oleh para agamawan ini (termasuk ustaz, tok guru, dukun Islam, bomoh Islam-ditakrifkan sebagai agamawan oleh UMNO) di dalam upacara agama, diterima bulat-bulat oleh UMNO sedangkan Islam melarang kita taksub buta kepada sesiapa pun, kecuali Nabi kita. Segala-galanya di dalam Islam disuluh dengan ilmu. Tiada taksub di dalam agama.

PAS, bagi UMNO adalah sama sahaja dengan UMNO. Pendokong ideologi nasionalis kebangsaan mengatakan, "PAS dengan kami sama sahaja. UMNO menggunakan sentimen kaum untuk meraih undi, PAS juga sama, cuma PAS menggunakan sentimen agama untuk meraih undi. Kedua-duanya sama cuma sentimen yang digunakan adalah berlainan". Kenyataan seperti ini keluar kerana mereka menganggap agama adalah terlalu suci, tersangat suci. Agama untuk agama, urusan dunia untuk urusan dunia. Politik itu politik dan agama itu agama. Mana boleh agama dicampur-adukkan dengan politik, Islam itu terlalu suci untuk dipolitikkan. Begitulah pandangan UMNO. Dan oleh sebab itu, mereka melabel PAS berdosa besar kerana mencemarkan agama!

Terdapat satu lagi faktor kenapa UMNO menyatakan PAS itu parti menyimpang yang menggunakan agama untuk kepentingan politik - Kelantan. Gerakan Islam ditakdirkan Tuhan bermula dan berakar kuat di Kelantan. Dan memang nature orang Kelantan bersifat keras, kuat dalam bermusuh, tebal semangat kekitaan, dicampur pula dengan bahasa yang sama sekali berlainan dengan bahasa baku. Jadi pendokong-pendokong UMNO melihat PAS itu keras, kuat bermusuh, dan kekampungan dalam berpolitik. Memang, itu kenyataan, saya akui. Terdapat beberapa sifat yang tidak molek pada orang Kelantan yang turut terbawa-terbawa dalam Gerakan Islam yang dimonopolinya. Ini menyebabkan gerakan Islam itu dipandang rendah dan dipandang serong oleh pendokong-pendokong UMNO yang nampak hemahnya tinggi, beradab dan dimonopoli pula oleh orang-orang Johor yang kebanyakannya berpelajaran tinggi dan decent gentlemen semuanya. Saya pernah terfikir, kalaulah Islam ini ditakdirkan kuat di Johor dan bukannya di Kelantan, dah lama gerakan Islam akan memerintah negara ini. Dah lama UMNO terkubur kalau gerakan Islam kuat dan asalnya dimonopoli oleh orang-orang Johor, dan bukannya di Kelantan. Namun, apa boleh buat, sudah ditakdirkan Tuhan memilih Kelantan.

No comments:

Post a Comment