Wednesday, March 17, 2010

Tuan Haji Zul (Tiga)

Salam,

Tulisan ini adalah sambungan daripada dua tulisan saya sebelum ini (Tuan Haji Zul, Tuan Haji Zul (Dua)).

Sekarang marilah kita cuba menjawab pula persoalan yang dilemparkan oleh Tuan Haji kerana begitulah cara yang diajarkan Nabi kepada kita. Islam tertegak dengan hujah, bukannya mata pedang atau kekerasan.

1. Palestin
Tuan Haji, benar, Tun Mahathir adalah orang yang paling terkedepan (sekurang-kurangnya di media) memperjuang nasib negara Palestin. Namun, perjuangan Y. Bhg. Tun bukanlah berasaskan iman dan Islam. Bukan berasaskan semangat ukhuwah umat Islam. Dia memperjuangkan Pelstin di atas dasar hak kemanusiaan dan keadilan. Jika sekiranya di Palestin itu didiami oleh penganut-penganut agama Kristian, pun dia akan memperjuangkan kemerdekaan negara Palestin, sama seperti dia perjuangkan sekarang. Sedangkan bagi pendokong gerakan Islam, perjuangan Palestin adalah perjuangan agama. Palestin adalah sebahagian dari Islam dan mati memperjuangkan Palestin bukan hadiahnya title "rakan Palestin" tapi Syahid. Adakah kita akan percaya yang Y. Bhg. Tun memperjuangkan Palestin di atas dasar iman apabila beliau sendiri berkata Nabi tidak mencukur janggut kerana Nabi tiada pisau Gillette?? Saya amat pasti beliau tidak terlintas sedikitpun untuk menghina Nabi. Namun kenyataan beliau itu menunjukkan betapa jauhnya Y. Bhg. Tun dengan Nabi. Adakah kita sanggup mengatakan bulu roma awek kita panjang sebab awek kita lupa untuk cukur? Jika kita cintakan awek kita tu, tentulah kita sedaya upaya menyembunyikan keburukan awek kita. Sayang, itulah perkataannya.

2. Hudud
Saya agak keberatan untuk berbahas panjang tentang Hudud kerana terdapat banyak sangat pendapat ulama' tentangnya. Ada yang mengatakan wajib, ada yang mengatakan harus. Tapi Demi Allah, Tuan Haji, Ustaz Nik Aziz akan tetap mengatakan Hudud itu wajib, walaupun dia mati dan selepas itu dihidupkan semula. Saya tak pernah ragukan walau sedikitpun keyakinan ustaz Nik Aziz terhadap perkara itu.

3. Kelantan
Kelantan adalah negeri yang mencatat kes rogol tertinggi. Ya, mungkin benar kenyataan dan statistik itu. Islam ini sifatnya bukan seperti tongkat Nabi Musa yang mempunyai kuasa ajaib. Islam tidak pernah mengiktiraf kuasa ajaib, dewa, langit terpecah tujuh, anak buluh betung keluar pada malam ketujuh dan apa-apa lagi semangat hantu yang cukup digemari oleh orang-orang melayu. Kalaulah Islam itu ajaib, contohnya sesiapa sahaja yang masuk Islam, esoknya dia akan secara ajaib menjadi kaya, tentu sekali orang pertama yang akan masuk Islam adalah Abu Lahab, bukannya Sayyidina Abu Bakar. Begitulah juga dengan pemerintahan negeri didokong oleh gerakan Islam. Kalaulah Kelantan yang diperintah oleh PAS secara ajaib mencatat kosong gejala sosial, KDNK negeri mencatat peningkatan mendadak, saya rasa dah lama PAS akan menang di Malaysia nie. Adakah jika Kelantan mencatat kes rogol teringgi kita akan berkata, "Oh, Kelantan yang diperintah oleh Partai Gerakan Islam mencatat kes maksiat tertinggi! Oleh itu marilah kita pakat tinggalakn Islam, kerana Islam itu tidak benar. Buktinya kes maksiat di negeri gerakan Islam lebih tinggi dari Negeri diperintah Gerakan Nasionalis Kebangsaan. Kes maksiat ini kita akan jadikan ukuran siapa yang benar siapa yang salah". Adakah kita akan berkata begitu? Demi Allah, jika sekiranya kes rogol di Kelantan meningkat 100% lagi, pun saya tidak akan tinggalkan Gerakan Islam. Islam itu benar, tiada yang benar dari Islam.

4. Ustaz Nik Aziz
Bagi saya ini adalah pendapat peribadi Tuan Haji Zul terhadap ustaz. Ini masalah peribadi. Saya tidak ambil peduli pada masalah peribadi. Ikut suka Tuan haji jika tuan haji mahu suka dan mahu benci pada sesiapapun, saya taknak masuk campur. Saya lebih berminat memperkatakan tentang soal dasar daripada soal peribadi. Saya tidak kisah jika Ustaz nak kenal sampai mati kat kerusi MB atau Cina Muslim nak jadi MB, atau India muslim nak jadi MB, asalkan dia tawadduk, zuhud, dan taqwa kepada Allah dan partai yang diwakilinya adalah jemaah Gerakan Islam. Yang lain, belakang kira. Walau apapun, Ustaz nik aziz yang saya kenal adalah orang yang paling ikhlas terhadap agamanya. Saya kira saya mempunyai sedikit kelebihan berbanding tuan haji untuk memberi komen tentang peribadi ustaz kerana rumah saya dengan rumah ustaz hanya 5 minit memandu kereta. Saya mengikuti keliahnya sejak saya berada di tingkatan 3 lagi. Saya kenal adik beradiknya, saya kenal anak-anaknya, saya kenal orang kampungnya, saya kenal ayahnya dan saya kenal DIA, macamana jenis orangnya. Itu saya komen saya tentang beliau.

No comments:

Post a Comment