Wednesday, February 10, 2010

Apa erti PAS pada saya? Khas untuk fanatik PAS

PAS adalah sebuah Gerakan Islam, sama seperti gerakan Ikhwanul Muslimin. Dan saya terbaca Ustaz Hadi mempunyai ramai kenalan di kalangan Ikhwanuk Muslimin. Saya menyokong PAS bukan kerana Ustaz Nik Aziz atau kerana PAS itu di Kelantan kuatnya, atau PAS itu PAS. Saya menyokong PAS kerana dasar yang dibawa oleh PAS adalah Islam. PAS mendokong perjuangan Islam, sama seperti perjuangan-perjuangan alim ulama' terdahulu.

Jika sekiranya, Y. Bhg. Datuk Seri Najib, entah macamana malam ini bermimpi berjumpa Nabi (beeessssttt sangat kalau baca citer dia dan naaakkkk sangat jumpa dengan dia) dan keesokan harinya dia bangun dari tidur dalam keadaan insaf dan seterusnya mengumumkan bahawa UMNO ingin menukar perlembagaannya kepada perlembagaan Islam (ini adalah anologi mudah sahaja), hari esok jugak saya akan mengisi borang UMNO dan UMNO boleh bergembira untuk dapat satu undi dari saya. Sebab apa? Sebab UMNO dah banyak berjasa pada orang Islam (secara tak langsung apabila UMNO membantu orang melayu). PAS? Apa yang dah PAS buat?

Oleh itu, sekiranya UMNO membawa Islam, UMNO lebih layak mendapat sokongan saya berbanding PAS. Namun, apakah disebabkan jasanya yang banyak namun perjuangannya menyimpang dari Islam, UMNO mahu saya menundinya? Minta maaf, saya lebih sayangkan agama saya berbanding bangsa saya. Teringat pula kisah mendiang Boon Siew Honda yang suka berbuat baik kepada orang dan banyak jasa pada pekerja-pekerja dia, termasuk orang melayu juga. Tetapi apakah disebabkan dia baik kita perlu ikut agama dia? Tak perlu begitu, kebaikan awak, saya ucapkan berbanyak terima kasih, tetapi perjuangan saya untuk Gerakan Islam, minta maaf.

Saya teringat kata-kata Ustaz Nik Aziz. Dia kata, PAS tertubuh pada tahun 1951 (kalau salah sila betulkan) dan terdapat banyak parti yang dituhkan sezaman dengan PAS dan selepas itu. Ingat tak dahulu kita ada parti HAMIM, BERJASA, Semangat 46, dan lain-lain, ingat tak? Di mana parti-parti itu sebelum ini? Semuanya dah berkubur, padahal parti-parti itu mempunyai sumber kewangan yang banyak, pengaruh yang kuat (ketika itu) dan pemimpin yang hebat-hebat. Tapi PAS? PAS tetap wujud, tidak mati. Walaupun pernah terjatuh, pernah tergolek, pernah berguling, pernah disepak, pernah menang, dan pernah banyak kali kalah, pernah hilang wang deposit, PAS tetap hidup. Berapa banyak pasti yang sezaman dengannya muncul dan lenyap selepas itu muncul pula parti lain kemudiannya lenyap pula, tetapi PAS tetap hidup. Kenapa tanta Ustaz Nik Aziz. Beliau menjawab, kerana PAS membawa Islam. Jika PAS tidak membawa Islam, nescaya sudah lama PAS lingkup, mati.

Saya sangat seronok sekali bilamana Gerakan Islam di negara kita mengadakan hubungan dengan gerakan-gerakan Islam luar negara. Kita semuanya bersaudara, tak kira bangsa melayu atau arab. Kita semua satu Ummah. Oleh itu, kepada penyokong-penyokong PAS, janganlah kita taksub (buta) kepada PAS sebagai parti politik. Kita hendaklah beristiqamah dengan perjuangan parti Gerakan Islam dan buat hubungan dengan rakan-rakan Gerakan Islam di negara-negara lain supaya pemikiran kita lebih terbuka, dan tidak terlalu taksub dengan mana-mana individu di dalam satu parti politik bernama PAS.

No comments:

Post a Comment