Sunday, February 7, 2010

Muzakarah

Salam,

Perkataan muzakarah ni buat kali pertama saya dengar kira-kira dalam tahun-tahun 1990an dulu. Dah lama. Semenjak zaman Allahyarham Ustaz Fdzil Noor lagi. Sudah lama. Namun yang saya faham, pada masa itu, pihak UMNO yang selalu menolak. Setiap kali ditolak, perkara tersebut senyap terus sehinggalah ditimbukan semula oleh PAS. Jadi muzakarah ini perkara lama, bukannya baru sehari dua ini. Dan muzakarah ini tidak pernah UMNO yang membawanya, pihak PAS lah yang terhegeh-hegeh membawanya, baik di zaman Allahyarham Ustaz Fadzil mahupun di zaman Ustaz Hadi.

Apabila Ustaz Nik Aziz menyebut tentang muzakarah dua tiga hari lepas, riuh rendahlah pihak UMNO menempelak Ustaz Nik Aziz. Datuk Seri Najib berkata pendirian Ustaz seperti cuaca, sekejap kerajaan perpaduan tidak boleh, sekejap boleh. UMNO merasakan ustaz menaikkan kembali soal muzakarah ini setelah melihat parti gabunan pembangkang di Malaysia mempunyai masalah. Dahulunya beliau menolak setelah dilihat parti gabungan tersebut kuat dan gagah. Sekarang, bila dilihat parti gabungan rakyat menghadapi pelbagai masalah, boleh pula. Di sini timbul kekeliruan ramai. Ramai yang menyamakan istilah muzakarah yang ditimbulkan oleh ustaz Nik Aziz dengan istilah kerajaan perpaduan yang ditimbulkan oleh ustaz Hadi baru-baru ini. Kerajaan Perpaduan adalah satu konsep kerjasama politik dan sangat berlainan dengan muzakarah dan konsep kerjasama yang ditaja oleh ustaz Nik Aziz. Cuma yang silapnya "timing" isu muzakarah ini ditimbulkan oleh ustaz Nik Aziz. Dia menimbulkan isu muzakarah ini semasa orang masih lagi panas tentang isu kerajaan perpaduan (padahal kedua-dua ini adalah dua isu yang sangat berbeza).

Seperti yang saya sebutkan di atas, soal muzakarah yang dibawa oleh PAS telah lama, dan UMNO tidak pernah menjawab satu suratpun yang dihantar oleh Allahyarham Ustaz Fadzil kepada Tun Mahathir, ketika itu menjadi Perdana Menteri untuk bermuzakarah. Apa yang diinginkan oleh Ustaz Nik Aziz adalah perpaduan dari segi ideologi dan asas perjuangan, bukannya perpaduan politik. Maknanya, seruan muzakarah yang dibuat oleh Ustaz Nik Aziz bukannya seruan perpaduan poltik sepertimana kerajaan perpaduan di mana PAS akan masuk/bergabung dengan UMNO dan beberapa pemimpin PAS akan diberi jawatan menteri penting, namun UMNO tetap dengan perlembagaannya dan PAS juga akan tetap dengan perlembagaannya. Apa yang Ustaz Nik Aziz maksudkan ialah perpaduan dari segi ideologi dan ad-deen. Maknanya kita bersatu padu dengan UMNO bilamana UMNO bubarkan perlembagaanya dan menggantikannya dengan perlembagaan Islam (Qur'an dan Hadis) ataupun kedua-dua parti PAS dan UMNO dibubarkan dan ditubuhkan satu parti baru di atas dasar gerakan Islam di mana perlembagaannya adalah Qur'an dan Hadis. Itulah perpaduan yang dimaksudkan oleh Ustaz Nik Aziz. Dan perkara ini sudah lama, bukannya baru seminggu dua ini ditimbulkan. Ustaz Nik Aziz hanya menyambung seruan yang dibuat oleh presiden-presiden PAS yang terdahulu, bukannya perkara baru.

No comments:

Post a Comment