Wednesday, February 10, 2010

Muzakarah (Dua)

Saya terpanggil untuk menulis lagi, serba sedikit, tentang isu muzakarah antara parti Gerakan Islam yang diberi nama PAS dan parti gerakan Nasionalis yang diberi nama UMNO. Pendokong-pendokong UMNO adalah oarng-orang yang bijak pandai dalam mengatur persepsi rakyat terbanyak seperti saya. Mana tidaknya, pemikir-pemikirnya kebanyakannya orang-orang yang bijak yang mendapat peluang belajar di universiti-universiti ternama luar negara.

Contohnya dalam isu muzakarah ini, dimanipulasi media sebegitu rupa supaya dinampakkan PAS baru pertama kali memohon untuk mengadakan muzakarah setahun dua ini. Isu muzakarah ini baru timbul. Saya yakin ramai yang beranggapan sedemikian. Apa yang cuba ditampilkan melalui media-media adalah supaya orang terbanyak beranggapan bahawa PAS mula berjinak-jinak dengan muzakarah di atas sebab politik, bukannya atas sebab dakwah. Maknanya muzakarah mula ditimbulkan apabila PAS berada di dalam keadaan tersepit di kalangan partai-partai politik pakatan yang dua lagi itu.

Tetapi itu bukannya kebenaran. PAS adalah sebuah Gerakan Islam, dan disebabkan itu beban dakwah secara langsung terpikul di atas bahu PAS. Disebabkan bebanan dakwah inilah (dan bukannya disebabkan faktor politik) berpuluh-puluh surat dihantar kepada Y.Bhg. Tun Mahathir, Y.Bhg. Tun Abdullah untuk diadakan muzakarah (dah lamaaa daaaahhhh, bak kata Tun Mahathir.... :-)). Dan yang paling menariknya, terdapat saranan oleh Ustaz Nik Aziz supaya muzakarah ini disiarkan secara langsung di media elektronik tempatan. Namun balasananya? Tidak ada satu jawapan pun, malah surat yang dihanyar oleh PAS pun tak terbalas. Kenapa? Kerana PAS ketika itu parti politik yang lemah dan tidak berpengaruh seperti sekarang. UMNO pada masa itu, "tak amik pot" langsung saranan PAS supaya diadakan muzakarah. Ironinya, sekarang, UMNO pula yang menuduh PAS tidak ikhlas untuk mengadakan muzakarah! MasyaAllah.......

Apapun, sebagai Gerakan Islam, PAS perlulah berlapang dada dengan ujian ini. Bebanan dakwah (dan tazkirah dalam kes ini) tetap terpikul pada PAS (dan kepada kita semua) sampai bila-bila. Jika ada musliam yang mengatakan PAS tidak ikhlas, itu adalah ujian mehnah perjuangan supaya kita layak diberi pahala yang berlipat ganda oleh GOD/Allah/Tuhan yang esa. PAS tidak bermusuhan dengan Y. Bhg. Datuk Seri Najib, Y.Bhg. Tun Abdullah, malah Y. Bhg. Tun Mahathir sekalipun. Yang PAS memusuhi ialah ideologi yang dianuti oleh UMNO, yang percayakan bahawa perjuangan bangsa akan mendapatkan redha Tuhan mereka. Itu adalah tidak benar sama sekali. Perjuangan agama yang akan diredhai oleh Tuhan, itu adalah janjiNya dan janji nabiNya dan saya yakin sepenuh hati bahawa tuhan tidak mengilat janji.

No comments:

Post a Comment