Wednesday, February 10, 2010

Kepada fanatik UMNO pula....

Terdahulu saya ada menulis tentang mereka yang fanatik kepada partai PAS. Izinkanlah saya berlaku adil dengan menulis kepada penyokong-penyokong fanatik partai UMNO pula.

UMNO adalah sebuah parti nasionalis kebangsaan. Parti asobiyyyah dalam bahasa arabnya. Parti kebangsaan. Mana-mana gerakan yang memperjuangkan bangsa, bagi saya, adalah perjuangan yang kolot. Perjuangan yang tak "up to date". Zaman sekarang, di mana sempadan negara sudah tidak lagi relevan bagi peniaga-peniaga, adakah kita masih lagi hendak percaya kepada perjuangan meninggikan suatu bangsa ke atas bangsa lain. Ini bukanlah keadilan. Di mana adilnya jikalau kita mahu bangsa kita lebih tinggi daripada bangsa kawan kita? Perjuangan kebangsaan itu sendiri tidak berada di atas landasan keadilan sejak dari awal lagi.

Sesetengah sahabat saya berhujah bangsa melayu perlu kuat, jika tidak, bangsa cina akan menguasai politik, mereka sudahpun menguasai ekonomi. Nanti bila politik pun sudah mereka kuasai, bangsa melayu akan menjadi pelarian di negara sendiri. Kita akan ditindas, peluang kita akan disekat. Susah juga sebenarnya nak menjawab hujah sebegini, kerana saya pun sebahagian daripada "kita" yang disebutkan itu. Soalan saya kepada saudara saya itu, mengapa ye kita begitu prejudis kepada bangsa yang bukan sebangsa dengan kita? Ketahuilah, jikalau sekiranya bangsa cina menganut Islam, alangkah beruntungnya Islam, seumpama ketika Sayyidina Omar memeluk Islam dulu. Betapa kuatnya Islam jika bangsa cina memeluk Islam. Mereka adalah saudara sedarah sedaging dengan kita, bangsa melayu. Cuma nasib mereka tidak baik dilahirkan di dalam agama selain dari Islam. Setiap kali kita berbicara politik dengan penyokong-penyokong UMNO, selalu sahaja terkeluar ungkapan-ungkapan seperti "kena jaga bangsa kita", "bangsa kita perlu bersatu", "bangsa cina hendak menakluk kita", "bangsa kita perlu memerintah negara ini", "nanti bangsa cina jadi PM", "bangsa kita nak makan pun tak boleh". Kenapa ye selalu sangat disebut bangsa kita dan bangsa dia? Ada apa dengan bangsa?? Ketahuilah wahai saudaraku bahawasanya yang kamu sebut bangsa kita dan bangsa mereka itu sebenarnya adalah saudara sedarah sedaging dengan kamu dan isu yang kau anggap begitu fokal dan penting itu (bangsa) sebenarnya tidak ada perkiraan sedikit pun pada Tuhan. Apabila saya bercakap begini, penyokong-penyokong UMNO pula menempelak saya dengan mengatakan saya terlalu beretorik. Pulak! Jadinya yang saya boleh katakan hanyalah memujuk, percayalah wahai saudara-saudaraku, perjuangan bangsa adalah perjuangan yang tidak benar dan batil. Perjuangan yang benar hanyalah perjuangan yang berlandaskan agama.

Apabila berbicara tentang perjuangan bangsa ini, teringat pula saya dengan bangsa Yahudi. Yahudi, perjuangannya adalah perjuangan bangsa. Bangsa Yahudi dilaknat tuhan, adakah kita mahu meniru perjuangan bangsa Yahudi yang berlandaskan perkauman? Dan saya juga teringat kisah yang pertama sekali dalam kisah manusia di mana Iblis tidak mahu patuh perintah Tuhan sujud kepada Nabi Adam. Kerana apa? Kerana kata Iblis, aku adalah daripada bangsa api, dan Adam adalah daripada bangsa tanah. Bangsa aku adalah lebih mulia daripada bangsa Adam, kenapa aku perlu sujud kepada Adam? Adakah kita mahu meniru kepercayaan Iblis ini?

Saudara nak tahu tak apa yang tidak kena dengan penyokong-penyokong parti nasionalis kebangsaan ini? Mereka ingatkan perjuangan mereka adalah perjuangan yang benar kerana mereka juga memperjuangankan agama. Berjuang untuk bangsa, agama, dan negara, begitulah kata mereka. Emm....yang menjadi masalah ialah bukan mereka, tetapi pemahaman mereka terhadap Islam. Mereka tidak memahami, tidak faqih, tidak menghayati apa itu Islam? mereka tidak tahu dan tidak faham Apa itu Agama Saya, Islam? Persoalannya bukan mereka, tetapi persoalannya sistem pendidikan negara kita yang melahirkan orang-orang yang tidak faham agama. Lalu mereka ini membesar dan menjadi orang-orang yang menyangka bahawa perjuangan bangsa itu selari dengan agama kerana perjuangan kebangsaan juga memperjuangkan agama. Lalu mereka menentang dengan keras gerakan-gerakan Islam. Saya pun tidak tahu besar mana dosa orang yang mereka sistem pendidikan kita yang melahirkan golongan yang buta agama. Tapi tentunya dosa mereka amat besar kerana telah beratus-ratus ribu manusia yang dilahirkan oleh sistem pendidikan kita ini.

Golongan sekular ini memahami agama adalah suatu amalan-amalan ritual dalam kehidupan. Maknanya Islam adalah sama dengan agama-agama lain yang juga mempunyai ritualnya sendiri. Agama bagi UMNO adalah solat, puasa, zakat, haji, dakwah, dan lain-lain amalan. Sebab itu ditubuhkan Pusat Pungutan Zakat, Tabung Haji, Pusat Islam, Perkim, dan bermacam-macam agensi lagi. Bagi mereka, Islam terjaga kerana umat Islam di negara kita dapat beribadat dengan senang, jika hendak bersolat enam kali sehari pun boleh, tiada halangan. Bagi mereka, berikan hak Kaisar kepada Kaisar dan hak agama kepada agama. Bunyinya sama je macam gerakan orientalis yang sangat memusuhi Islam.

Bagi penyokong-penyokong UMNO, biarlah golongan sekular yang memerintah, selagi mereka muslim dan selagi agama Islam terbela. Orang-orang Islam hendak mengamalkan agama, tiada sebarang halangan. Itu sudah cukup bagi mereka. Nak pergi haji, boleh. Nak solat berjemaah, boleh. Nak tunai zakat, boleh. Nak bahagi harta pusaka, boleh. Nak puasa di bulan Ramadhan, boleh. Jadi apa lagi yang korang semua orang PAS nak? Apa lagi yang tak kena? Tak cukup lagi ke?

Bagi pendokong gerakan Islam pula, mereka memahami agama dengan faqih. memahami agama seperti yang Nabi mahu kita fahami. Mereka ini memahami agama secara syumul, mencakupi seluruh ruang lingkup hidup kita sehari-hari. Dan mereka ini memahami Islam itu, sifatnya memerintah, bukannya diperintah. Sifatnya membuat peraturan, bukannya mengikut peraturan. Sifatnya menjadi ketua, bukannya pengikut. Golongan ini memahami agama bukannya sebagai amalan-amalan ritual sahaja, malah merangkumi semua perkara, termasuklah sistem bernegara dan seterusnya berpolitik.

Terima kasih :)

No comments:

Post a Comment