Wednesday, February 3, 2010

Kenapa Selalu Salahkan Gerakan Islam?

Perasaan saya bercampur-campur setiap kali membaca laman sesawang politik dan berbicara dengan teman-teman yang asyik menyalahkan gerakan politik islam dalam apa-apa hal pun.
Hudud tak dilaksanakan adalah kerana salah PAS. Masyarakat tidak faham hudud. salah PAS. Aktiviti tidak bermoral semakin meningkat, salah PAS. Ramai muslim murtad, salah PAS. Kerajaan Perpaduan tak menjadi, salah PAS. UMNO lemah, salah PAS. UMNO terpaksa membuat dasar-dasar yang tidak menguntungkan orang melayu, salah PAS. Apalah nasib gerakan Islam. Sedih pun ada sebab gerakan Islam yang sepatutnya disokong ditempelak dan tidak diberi keadilan sepenuhnya. Kesiannya Gerakan Islam.

Contoh, orang-orang yang marah kat PAS sebab menolak kerajaan perpaduan, bila ditanya, pada tahun-tahun 90 an dan 80 an dulu, semasa PAS lemah, bersendirian, adakah mereka ni penyokong PAS ke tidak, rasanya kebanyakannya tidakpun menyokong PAS. Begitulah lumrah manusia.

Kenapa Kerajaan Perpaduan tidak boleh diterima bagi saya?
1. Idea kerajaan perpaduan ditimbulkan oleh Tok Guru Haji Hadi, bukannya datang dari UMNO pun. Jadinya, kenapa orang-orang UMNO marah sangat? Kalau betul niat UMNO ikhlas nakkan kerajaan perpaduan disebabkan perpaduan melayu, kenapa tidak UMNO yang terlebih dahulu memberi idea kerajaan perpaduan ini? Dari sini, saya boleh menilai keikhlasan UMNO nakkan sangat kerajaan perpaduan bukannya disebabkan perpaduan melayu, tetapi disebabkan mahu meneruskan kuasa semata-mata.

2. Jika betul UMNO nakkan kerjaan perpaduan semata-mata atas sebab perpaduan melayu, kenapa tidak dulu, tahun-tahun 70an 80an 90an dulu? Kenapa baru sekarang beria-ria nakkan kerajaan perpaduan? Adakah kerana UMNO lemah sekarang? Betul ker ni ikhlas kerana bangsa dan agama atau ada niat lain nie...?

Kesimpulannya,
Wajarkah UMNO berasa marah dengan PAS disebabkan PAS menolak idea kerajaan perpaduan? Sepatutnya PAS mempunyai seribu satu sebab untuk merasa tidak yakin, merasa muyskil, dan syak di atas idea kerajaan perpaduan kerana PAS pernah terkena dulu, ingat tak? UMNO tidak boleh marahkan PAS sebab satu ketika dulu UMNO lah orangnya yang membuat onar menendang PAS keluar dari Pakatan setelah Pakatan kembali kuat. Ini tidak, bilamana PAS menolak, UMNO pula yang terlebih-lebih kecewa, sedih, marah, dan kata macam-macam kat PAS seolah-olah mereka tidak mempunyai sebarang dosa pun dengan PAS. Sepatutnya mereka bersabar dengan gelagat PAS kerana mereka sedar memang macam tu lah perangainya orang yang dah terkena, mereka akan terlalu waspada, syak, merasa sangsi. Kalau betul UMNO ikhlas untuk bangsa dan agama, UMNO pujuklah PAS, umumkan secara langsung ke seluruh negara mereka benar-benar insaf dan ingin kembali ke pangkal jalan. PAS diterajui oleh orang-orang yang baik dan orang-orang yang ikhlas dengan agama. Kalaulah betul UMNO memang ikhlas menerima idea Kerajaan Perpaduan semata-mata demi bangsa dan agama, tidaklah sukar ustaz hadi untuk menerima.

Kalau dibaca sejarah nabi, memang beginilah selalunya nasib Gerakan Islam. Di mana-mana pun. Selalu ajer dikenakan orang. Kesiannya Gerakan Islam. Saya merasa sedikit lega sebab semakin ramai lepasan ilmu dunia menjadi penyokong PAS, kerana mereka ini akan dapat membantu PAS.

No comments:

Post a Comment